FAIL MEJA
SCHOOL IMPROVEMENT SPECIALIST COACH PLUS (SISC+)
MATA PELAJARAN : ...................
PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH
NAMA AGENSI : .........................................................
ALAMAT PPD : …………………………………………
…………………………………………
NO. TELEFON : …………………
NO. FAKS : ………………….
E-MEL : …………………………..
LAMAN WEB : …………………………………
Logo PPD
2 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
KANDUNGAN
BIL
PERKARA
MUKA SURAT Maklumat Pegawai i
Skop Tugas Pegawai SISC+
iv
Tugas dan Tanggungjawab Pegawai SISC+
iv Fungsi Tugas Pegawai SISC+ v
Etika Kerja Pegawai SISC+
v Perincian Tugas Pegawai SISC+ vi
Akuan Terima
vii Slogan, Visi, Misi, Dasar Kualiti viii
1
Objektif Jabatan Pendidikan Negeri …….…
9 2 Objektif PPD ………… 10
Objektif SISC+
11 3 Carta Organisasi PPD ………… 12
4
Carta Organisasi SISC+
13
5
Senarai Tugas, Kuasa dan Hubungan dengan Pegawai Lain
15-16 6 Peraturan-Peraturan Pentadbiran untuk Setiap Aktiviti 17
7
Proses Kerja SISC+
19-28 8 Carta Aliran Kerja SISC+ 19-28
9
Senarai Semak SISC+
19-28 10 Senarai Undang-Undang dan Peraturan yang Diperlukan 29
11
Senarai Jawatankuasa yang Dianggotai
30 12 Senarai Borang yang Berkaitan dengan Tugas Pegawai 31 13 Norma Kerja 32 14 Senarai Tugas Harian 33
3 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
i. MAKLUMAT PEGAWAI
Nama : …………………………..
Jawatan : SCHOOL IMPROVEMENT SPECIALIST COACH PLUS (SISC+)
Gred Jawatan : ……………………….
Tarikh Penempatan : ……………………………
Tarikh Memegang Jawatan : ……………………………
E-mel : ……………………….
Tarikh Kemas Kini : ……………………………
GAMBAR
4 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
ii. SKOP TUGAS SISC+
Mengupayakan Jabatan Pendidikan/ Pejabat Pendidikan/ Sekolah untuk meningkatkan kompetensi dan prestasi guru daripada aspek ilmu, nilai, persepsi, sikap dan amalan ke arah transformasi pendidikan abad ke-21.
iii. TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB PEGAWAI SISC+
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan yang dilantik sebagai Pegawai SISC+ bertanggungjawab kepada Pegawai Pendidikan Daerah. Pegawai SISC+ mempunyai tiga tanggungjawab utama:
1. Mengadakan Lawatan Bimbingan Guru
Mengadakan lawatan bimbingan guru di sekolah melalui pemerhatian di dalam bilik darjah dan bimbingan GDB (secara individu atau berkumpulan).
2. Melaksanakan Program yang Diluluskan oleh Pusat
Membantu melaksanakan program yang diluluskan oleh pusat sebagai fasilitator (cth: KSSR,KSSM, PBS dan LINUS ).
3. Membuat Laporan, Tindakan Susulan dan Intervensi Guru
Membuat laporan, tindakan susulan dan intervensi. Membuat pelaporan kepada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah (KPPD); memberi bimbingan serta melakukan intervensi untuk peningkatan pedagogi GDB.
Tugas dan Tanggungjawab
Perincian
Hari Bekerja dalam Seminggu
SR
SM
1.
Mengadakan Lawatan Bimbingan Guru
Melawat sekolah untuk mengadakan pemerhatian di dalam bilik darjah dan membimbing guru secara individu atau berkumpulan
3
4
2.
Melaksanakan program yang diluluskan oleh pusat
Membantu melaksanakan program yang diluluskan oleh pusat sebagai fasilitator
1.5
0.5
3.
Membuat laporan, tindakan susulan dan intervensi guru
Membuat laporan dan memberikan bantuan dalam penyelesaian masalah yang dihadapi oleh guru-guru
0.5
0.5
5 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
IV. FUNGSI TUGAS PEGAWAI SISC+
1. Merancang dan menyelaras jadual lawatan ke sekolah, sesi bimbingan dan program intervensi.
2. Melaksanakan pemerhatian dan bimbingan secara sistematik berdasarkan KPI.
3. Menyediakan laporan harian, mingguan dan bulanan secara berterusan selepas sesi pemerhatian, bimbingan dan konsultansi.
4. Menyediakan buku log pergerakan yang dikemas kini.
5. Melaksanakan intervensi bagi meningkatkan pedagogi guru yang dibimbing (GDB) supaya sentiasa kompeten dalam melaksanakan tugas hakiki mereka (P&P).
6. Membantu PPD/ JPN/ KPM melaksanakan program yang berkaitan dengan pendidikan.
7. Melaporkan hasil bimbingan iaitu isu dan intervensi yang diperlukan oleh GDB kepada KPPD.
8. Menyebarluaskan maklumat yang berkaitan dengan program dan dasar-dasar semasa KPM kepada guru.
9. Bersedia membimbing dan menjadi mentor serta konsultan kepada 15 – 20 orang GDB (Sabah dan Sarawak) / 25 – 30 orang GDB (Semenanjung Malaysia)
10. Mengkaji isu-isu dan cabaran yang dihadapi oleh GDB dan memberikan khidmat kepakaran sebagai Subject Matter Expert (SME) semasa Dialog Prestasi bersama dengan PPD dan SIP+.
V. ETIKA KERJA PEGAWAI SISC+
Mengikut Negeri
6 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
VI. PERINCIAN TUGAS PEGAWAI SISC+
1. Membimbing GDB dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran yang efektif. Hal ini dilaksanakan melalui lawatan bimbingan ke sekolah, menerusi pemerhatian, bimbingan dan khidmat konsultansi yang bertujuan untuk meningkatkan kualiti dan keberkesanan p&p GDB.
2. Memberikan bimbingan kepada GDB berkaitan dengan dasar program KPM dan bertanggungjawab kepada PPD dalam pembangunan kompetensi pedagogi, kurikulum dan pentaksiran di semua sekolah.
3. Membantu sekolah melaksanakan program intervensi untuk kemajuan GDB.
4. Merekodkan dan melaporkan pergerakan ke sekolah di bawah kawalan untuk melaksanakan pemerhatian dan bimbingan.
5. Melaporkan bimbingan dan intervensi kepada KPPD setiap minggu.
6. Berfungsi sebagai sumber rujukan kepada semua guru mata pelajaran Bahasa Melayu/ Bahasa Inggeris /Matematik. Mengemas kini pengetahuan serta kemahiran diri sendiri supaya boleh memainkan peranan yang efektif dan optimum dalam proses pemerhatian dan bimbingan.
7. Mengesan amalan terbaik yang dilaksanakan oleh GDB untuk dikongsikan dengan guru-guru yang lain di dalam sekolah yang sama atau di sekolah lain melalui Komuniti Pembelajaran Profesional ( PLC).
8. Membantu PPD melaksanakan program-program pembangunan guru Bahasa Melayu / Bahasa Inggeris / Matematik.
9 Membantu PPD melaksanakan arahan-arahan KPM dan JPN yang berkaitan dengan tugas dan peranan SISC+.
12. Membantu menjalankan tugas - tugas lain yang diarahkan oleh KPM/ JPN/ PPD dari semasa ke semasa.
7 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
AKUAN TERIMA
Dengan ini saya ________________________ menerima tugas jawatan
SCHOOL IMPROVEMENT SPECIALIST COACH PLUS, PPD
________________ mulai tarikh ________________ mengaku telah
menerima senarai tugas dan fail meja ini.
PENYEDIA
NAMA
SISC+ ___________
PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH
______________
Tarikh : _____________
PENERIMA PELULUS
_________________________________
NAMA
TIMB. PEGAWAI PENDIDIKAN
DAERAH
PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH
____________________
_____________________________
NAMA
PEGAWAI PENDIDIKAN DAERAH
PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH
_________________
Tarikh :
Tarikh :
8 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
iv SLOGAN, VISI, MISI, DASAR KUALITI
SLOGAN
MENERAJUI GENERASI TERBILANG
VISI
PENDIDIKAN BERKUALITI INSAN TERDIDIK
NEGARA SEJAHTERA
MISI
MELESTARIKAN SISTEM PENDIDIKAN YANG BERKUALITI UNTUK MEMBANGUNKAN POTENSI INDIVIDU BAGI MEMENUHI ASPIRASI NEGARA
DASAR KUALITI
(MENGIKUT NEGERI)
9 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
1.0 OBJEKTIF JABATAN PENDIDIKAN NEGERI: ....................................
(MENGIKUT JPN MASING-MASING)
10 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
OBJEKTIF PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH: …………………………..
(MENGIKUT PPD MASING-MASING)
11 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
OBJEKTIF SISC+
1. Membina jalinan hubungan yang baik dengan pihak sekolah dan guru yang dibimbing (GDB).
2. Berkeupayaan melaksanakan tugas memerhati dan membimbing GDB sekurang-kurangnya 3 kali setahun dengan menggunakan Matriks Bimbingan Guru (TCT) dan Alat Intervensi Guru (TIT).
3. Membimbing GDB melakukan penambahbaikan dalam p&p dan mengambil langkah proaktif untuk meningkatkan kualiti p&p yang bekesan.
4. Membantu GDB membina Pelan Pembangunan Guru (TDP) selepas proses bimbingan.
5. Memastikan laporan harian, mingguan dan bulanan bagi lawatan pemerhatian dan bimbingan GDB disiapkan mengikut tempoh masa yang ditetapkan dan dilaporkan kepada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah.
12 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
3.0 CARTA ORGANISASI PPD
RUJUK LAMPIRAN
13 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
4.0 CARTA ORGANISASI SISC+
PENGARAH JPN
PENGURUS PROGRAM DTP
(TIMBALAN PENGARAH JPN)
PENYELARAS DTP
(Peringkat JPN)
KETUA PPD
SISC+
SIPartner+
(Rujuk: Buku Panduan Program Transformasi Daerah, Bab 3: Peranan PPD dan JPN, ms 3)
14 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
15 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
5.0 SENARAI TUGAS, KUASA DAN HUBUNGAN DENGAN PEGAWAI LAIN
Bertanggungjawab kepada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah dalam merancang, melaksana dan mengambil tindakan susulan atas perkara-perkara berikut
Tugas Pegawai Atasan yang Ada Hubungan Tugas & Tanggungjawab Kuasa yang Diberi Tugas Pegawai Lain yang Ada Hubungan
Pegawai
Pendidikan Daerah
Meluluskan semua program dan aktiviti bimbingan di peringkat PPD
Timbalan PPD
Mengurus dan menyelaras pengurusan SISC+
1. Mengadakan lawatan prabimbingan ke sekolah-sekolah di bawah kawalan SISC+
2. Mengadakan sesi lawatan bimbingan kepada guru-guru yang dipilih.
3. Mengenal pasti intervensi yang diperlukan oleh guru-guru yang dibimbing.
4. Menyediakan pelaporan kepada KPPD
5. Melaksanakan tugas-tugas lain yang diarahkan dari semasa ke semasa.
Buku Panduan ProgramTransformasi Daerah, KPM
Koordinator DTP
Menyelaras pelaksanaan DTP peringkat daerah
Ketua Unit /Penyelia lain dalam Unit Pengurusan Akademik
Penolong PPD Akademik
Ketua Unit Pengurusan Sekolah
Ketua Unit Pusat Kualiti dan Dokumentasi
Ketua Unit Kewangan dan Akaun
Ketua Unit Latihan
Ketua Unit Pembangunan Kemanusiaan
Unit-unit Lain
Merujuk kepada PPD masing-masing
16 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
6.0 PERATURAN-PERATURAN PENTADBIRAN
TINDAKAN
RUJUKAN
A. Mengadakan lawatan prabimbingan ke sekolah-sekolah di bawah kawalan SISC+
1. Memilih sekolah dan memastikan bilangan guru seramai 25 - 30 orang (Semenanjung Malaysia) / 20 – 25 (Sabah dan Sarawak) bagi setiap pegawai
2. Mengadakan mesyuarat/ perbincangan bagi menetapkan pemilihan sekolah yang akan dilawati dan dibimbing
3. Mengadakan perjumpaan dengan pihak pentadbir sekolah/ guru kanan mata pelajaran/ ketua panitia /guru bagi menerangkan peranan SISC+
4. Melaporkan kepada KPPD berkaitan lawatan prabimbingan
B. Mengadakan sesi lawatan bimbingan kepada GDB
1. Menetapkan tarikh dan masa untuk sesi bimbingan
2. Menjalankan pemerhatian di dalam kelas berpandukan Matriks Bimbingan Guru(TCT) dan Alat Intervensi Guru(TIT)
3. Mendapatkan maklum balas daripada GDB
4. Berbincang dengan GDB berkaitan intervensi yang diperlukan berdasarkan Alat Intervensi Guru(TIT) dan menggunakan Pelan Pembangunan Guru (TDP)
C. Mengenal pasti intervensi yang diperlukan oleh guru-guru yang dibimbing (GDB)
1. Meneliti dapatan bimbingan dan mengenal pasti intervensi bagi meningkatkan prestasi GDB
2. Berbincang dengan GDB berkaitan intervensi yang diperlukan berdasarkan Pelan Pembangunan Guru
3. Menyediakan laporan intervensi GDB
4. Menyimpan salinan laporan di dalam fail
D. Menyediakan pelaporan kepada KPPD
1. Melaporkan isu-isu yang berkaitan semasa bimbingan
2. Memberi cadangan intervensi yang perlu dilaksanakan oleh PPD
3. Menyimpan salinan pelaporan di dalam fail
E. Melaksanakan tugas-tugas lain yang diarahkan dari semasa ke semasa.
1. Melaksanakan tugas yang diarahkan
2. Menyimpan salinan laporan di dalam fail
1. Akta Pendidikan 1996 (Akta 550 – Peraturan-peraturan Pendidikan)
2. Perintah Am
3. Arahan Perkhidmatan
4. Arahan Perbendaharaan
5. Tatacara Pengurusan Kewangan dan Perakuan Sekolah yang Dikeluarkan oleh Bahagian Kewangan Kementerian Pendidikan Malaysia
6. Pekeliling Perkhidmatan Awam
7. Surat Pekeliling Ikhtisas 1984 – 2014
8. Surat Siaran Kementerian Pendidikan Malaysia / Jabatan Pendidikan Negeri
9. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025)
10. Buku Panduan Program Transformasi Daerah (PTD), KPM
11. Panduan Intervensi Prestasi (PTD, KPM)
12. Buku Panduan Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (2003, 2010)
13. Buku Panduan Pengurusan DTP – SISC+ dan SIPartner+
17 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
7.0 PROSES KERJA
Aktiviti
5.0
PENGURUSAN SISC +
5.0 (1)
MENGADAKAN LAWATAN PRABIMBINGAN KE SEKOLAH-SEKOLAH DI BAWAH KAWALAN SISC+
7.0 (1)
PROSES KERJA
Proses kerja
Pegawai yang Meluluskan / Dirujuk
Undang-undang / Peraturan
Mesyuarat dan menerima arahan daripada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
Pegawai Pendidikan Daerah
Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah
Pekeliling Ikhtisas yang sedang berkuat kuasa
Memilih sekolah dan memastikan bilangan guru seramai 25 - 30 orang (Semenanjung Malaysia) / 20 – 25 (Sabah dan Sarawak) bagi setiap pegawai
Menghubungi pihak sekolah untuk pengesahan tarikh dan waktu bagi lawatan prabimbingan SISC+ ke sekolah tersebut
Melawat sekolah yang dipilih dan menerima bahan dan dokumen dalam senarai semak
Mengadakan perjumpaan dengan pihak pentadbir dan guru dibimbing bagi menerangkan peranan dan tugas SISC+ dalam GTP 2.0
Menyediakan laporan lawatan prabimbingan dan isu-isu yang dibangkitkan oleh sekolah-sekolah yang terpilih
Menyerahkan laporan kepada PPD
Menyimpan salinan laporan di dalam fail
18 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
8.0 CARTA ALIR KERJA
Aktiviti
5.0
PENGURUSAN SISC +
Subaktiviti
5.0 (1)
MENGADAKAN LAWATAN PRABIMBINGAN KE SEKOLAH-SEKOLAH
DI BAWAH KAWALAN SISC+
8.0 (1)
CARTA ALIR KERJA
Mesyuarat dan menerima arahan daripada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
Memilih sekolah dan memastikan bilangan guru seramai 25 - 30 orang (Semenanjung Malaysia) / 20 – 25 (Sabah dan Sarawak) bagi setiap pegawai.
Menghubungi pihak sekolah untuk pengesahan tarikh dan waktu bagi lawatan pertama SISC+ ke sekolah tersebut
Melawat sekolah yang dipilih dan menerima bahan dan dokumen dalam senarai semak.
Mengadakan perjumpaan dengan pihak pentadbir dan guru dibimbing bagi menerangkan peranan dan tugas SISC+ dalam GTP 2.0
Menyediakan laporan lawatan prabimbingan dan isu-isu yang dibangkitkan oleh sekolah-sekolah yang terpilih.
Menyerahkan laporan kepada PPD
Menyimpan salinan laporan ke dalam fail.
19 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
9.0 SENARAI SEMAK
Aktiviti
5.0
PENGURUSAN SISC +
Subaktiviti
5.0 (1)
MENGADAKAN LAWATAN PRABIMBINGAN KE SEKOLAH-SEKOLAH DI BAWAH KAWALAN SISC+
9.0 (1)
SENARAI SEMAK
BIL
AKTVITI
TINDAKAN
CATATAN
1
Mesyuarat dan menerima arahan daripada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
2
Memilih sekolah dan memastikan bilangan guru seramai 25 - 30 orang (Semenanjung Malaysia) / 20 – 25 (Sabah dan Sarawak) bagi setiap pegawai
3
Menghubungi pihak sekolah untuk pengesahan tarikh dan waktu bagi lawatan prabimbingan SISC+ ke sekolah tersebut
4
Melawat sekolah yang dipilih dan menerima bahan serta dokumen dalam senarai semak
5
Mengadakan perjumpaan dengan pihak pentadbir dan guru dibimbing menerangkan peranan dan tugas SISC+ dalam GTP 2.0
6
Menyediakan laporan lawatan dan isu-isu yang dibangkitkan oleh sekolah-sekolah yang terpilih
7
Menyerahkan laporan kepada KPPD
8
Menyimpan salinan laporan ke dalam fail.
20 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
7.0 PROSES KERJA
Aktiviti
5.0
PENGURUSAN SISC +
5.0 (2)
MENGADAKAN LAWATAN BIMBINGAN KEPADA GURU-GURU YANG DIPILIH
7.0 (2)
PROSES KERJA
Proses Kerja
Pegawai yang Meluluskan / Dirujuk
Undang-undang / Peraturan
Menerima arahan daripada Pegawai Pendidikan Daerah
Pegawai Pendidikan Daerah
Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah
Pekeliling Ikhtisas yang sedang berkuat kuasa
Menetapkan tarikh dan masa untuk sesi bimbingan terhadap guru (jadual bimbingan guru)
Menjalankan pemerhatian di dalam kelas berpandukan Matrik Bimbingan Guru (TCT) dan Alat Intervensi Guru (TIT)
Mendapatkan maklum balas pengajaran dan pembelajaran (p&p) daripada guru yang dibimbing.
Berbincang dan memberikan dapatan intervensi kepada guru dibimbing berpandukan Pelan Pembangunan Guru (TDP).
Membuat perancangan untuk penyeliaan dan bimbingan yang seterusnya.
Menyediakan laporan bimbingan
Menyimpan salinan laporan di dalam fail.
21 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
8.0 CARTA ALIR KERJA
Aktiviti
5.0
PENGURUSAN SISC +
Subaktiviti
5.0 (2)
MENGADAKAN LAWATAN BIMBINGAN KEPADA GURU-GURU YANG DIPILIH
8.0 (2)
CARTA ALIR KERJA
Menerima arahan daripada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
Menetapkan tarikh dan masa untuk sesi bimbingan terhadap guru (jadual bimbingan guru).
Menjalankan pemerhatian di dalam kelas berpandukan Matriks Bimbingan Guru (TCT) dan Alat Intervensi Guru (TIT).
Mendapatkan maklum balas pengajaran dan pembelajaran (P&P) daripada guru yang dibimbing
Berbincang dan memberikan dapatan intervensi kepada guru dibimbing berpandukan Pelan Pembangunan Guru(TDP)
Membuat perancangan untuk penyeliaan dan bimbingan yang seterusnya
Menyediakan laporan bimbingan
Menyimpan laporan di dalam fail
.
22 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
9.0 SENARAI SEMAK
Aktiviti
5.0
PENGURUSAN SISC +
Subaktiviti
5.0 (2)
MENGADAKAN LAWATAN BIMBINGAN KEPADA GURU-GURU YANG DIPILIH
9.0 (2)
SENARAI SEMAK
BIL
AKTVITI
TINDAKAN
CATATAN
1
Menerima arahan daripada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
2
Menetapkan tarikh dan masa untuk sesi bimbingan terhadap guru (jadual bimbingan guru).
3
Menjalankan pemerhatian di dalam kelas berpandukan Matriks Bimbingan Guru (TCT) dan Alat Intervensi Guru (TIT)
4
Mendapatkan maklum balas pengajaran dan pembelajaran (P&P) daripada guru yang dibimbing.
5
Berbincang dan memberikan dapatan intervensi kepada guru dibimbing berpandukan Pelan Pembangunan Guru (TDP).
6
Membuat perancangan untuk penyeliaan dan bimbingan yang seterusnya
7
Menyediakan laporan bimbingan
8
Menyimpan salinan laporan di dalam fail
23 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
7.0 PROSES KERJA
Aktiviti
5.0
PENGURUSAN SISC +
5.0 (3)
MENGENAL PASTI INTERVENSI YANG DIPERLUKAN OLEH GURU-GURU YANG DIBIMBING
7.0 (3)
PROSES KERJA
Proses kerja
Pegawai yang Meluluskan / Dirujuk
Undang-undang / Peraturan
Menerima arahan daripada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
Pegawai Pendidikan Daerah
Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah
Pekeliling Ikhtisas yang sedang berkuat
kuasa
Meneliti dapatan bimbingan dan mengenal intervensi bagi meningkatkan prestasi GDB.
Berbincang dengan GDB berkaitan dengan intervensi yang diperlukan berdasarkan Pelan Pembangunan Guru
Menyediakan laporan intervensi GDB
Menyimpan salinan laporan ke dalam fail
24 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
8.0 CARTA ALIR KERJA
Aktiviti
5.0
PENGURUSAN SISC +
Subaktiviti
5.0 (3)
MENGENAL PASTI INTERVENSI YANG DIPERLUKAN OLEH GURU-GURU YANG DIBIMBING
8.0 (3)
CARTA ALIR KERJA
Menerima arahan daripada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
Meneliti dapatan bimbingan dan mengenal intervensi bagi meningkatkan prestasi GDB
Berbincang dengan GDB berkaitan dengan intervensi yang diperlukan berdasarkan Pelan Pembangunan Guru
Menyediakan laporan intervensi GDB
Menyimpan salinan laporan ke dalam fail
.
25 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
9.0 SENARAI SEMAK
Aktiviti
5.0
PENGURUSAN SISC +
Subaktiviti
5.0 (3)
MENGENAL PASTI INTERVENSI YANG DIPERLUKAN OLEH GURU-GURU YANG DIBIMBING
9.0 (3)
SENARAI SEMAK
BIL
AKTVITI
TINDAKAN
CATATAN
1
Menerima arahan daripada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
2
Meneliti dapatan bimbingan dan mengenal pasti intervensi bagi meningkatkan prestasi GDB
3
Berbincang dengan GDB berkaitan dengan intervensi yang diperlukan berdasarkan Pelan Pembangunan Guru
4
Menyediakan laporan intervensi GDB
5
Menyimpan salinan laporan ke dalam fail
26 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
7.0 PROSES KERJA
Aktiviti
5.0
PENGURUSAN SISC +
5.0 (4)
MENYEDIAKAN PELAPORAN KEPADA KPPD
7.0 (4)
PROSES KERJA
Proses kerja
Pegawai Yang meluluskan / Dirujuk
Undang-undang / Peraturan
Menerima arahan daripada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah
Koordinator DTP Daerah
Pekeliling Ikhtisas yang sedang berkuat
kuasa
Melaporkan isu-isu yang berkaitan semasa bimbingan
Memberi cadangan intervensi yang perlu dilaksanakan oleh PPD
Menyimpan salinan laporan di dalam fail
27 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
8.0 CARTA ALIRAN KERJA
Aktiviti
5.0
PENGURUSAN SISC +
Subaktiviti
5.0 (4)
MENYEDIAKAN PELAPORAN KEPADA KPPD
8.0 (4)
CARTA ALIRAN KERJA
Menerima arahan daripada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
Melaporkan isu-isu yang berkaitan semasa bimbingan
Memberi cadangan intervensi yang perlu dilaksanakan oleh PPD
Menyimpan salinan pelaporan di dalam fail
28 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
9.0 SENARAI SEMAK
Aktiviti
5.0
PENGURUSAN SISC +
Subaktiviti
5.0 (4)
MENYEDIAKAN PELAPORAN KEPADA KPPD
9.0 (4)
SENARAI SEMAK
BIL
AKTVITI
TINDAKAN
CATATAN
1
Menerima arahan daripada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
2
Melaporkan isu-isu yang berkaitan semasa bimbingan
3
Memberi cadangan intervensi yang perlu dilaksanakan oleh PPD
4
Menyimpan salinan pelaporan di dalam fail
29 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
7.0 PROSES KERJA
Aktiviti
5.0
BIDANG UMUM
5.0 (5)
MELAKSANAKAN TUGAS-TUGAS LAIN YANG DIARAHKAN DARI SEMASA KE SEMASA
7.0 (5)
PROSES KERJA
Proses Kerja
Pegawai yang Meluluskan / Dirujuk
Undang-undang / Peraturan
Menerima arahan daripada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah
Surat arahan dan Pekeliling Ikhtisas yang sedang berkuat
kuasa
Melaksanakan tugas yang diarahkan
Menyimpan salinan laporan di dalam fail
30 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
8.0 CARTA ALIR KERJA
Aktiviti
5.0
BIDANG UMUM
Subaktiviti
5.0 (5)
MELAKSANAKAN TUGAS-TUGAS LAIN YANG DIARAHKAN DARI SEMASA KE SEMASA
8.0 (5)
CARTA ALIR KERJA
Menerima arahan daripada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
Melaksanakan tugas yang diarahkan
Menyimpan salinan laporan di dalam fail
31 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
9.0 SENARAI SEMAK
Aktiviti
5.0
BIDANG UMUM
Subaktiviti
5.0 (5)
MELAKSANAKAN TUGAS-TUGAS LAIN YANG DIARAHKAN DARI SEMASA KE SEMASA
9.0 (5)
SENARAI SEMAK
BIL
AKTVITI
TINDAKAN
CATATAN
1
Menerima arahan daripada Ketua Pegawai Pendidikan Daerah
2
Melaksanakan tugas yang diarahkan
3
Menyimpan salinan laporan di dalam fail
32 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
10.0 SENARAI UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN
YANG DIPERLUKAN
BIL. SENARAI UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN
Tugas : Menjalankan Tugas Memerhati dan Membimbing Guru
1
SKPM (Standard Kurikulum Pendidikan Malaysia) 2003 dan 2010
2
Akta Pendidikan Kebangsaan 1996
3
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 - 2025
4
NKRA Pendidikan
5
Dasar Pendidikan Kebangsaan
6
Surat Pekeliling Kewangan Bil 2/2011 – Kadar Kelayakan Makan dan Penginapan.
7
SPI Bil.3/1999 (Penulisan Buku Rekod )
8 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 14/2002 - Pelaksanaan Pendidikan Wajib di Peringkat Rendah 2003 bertarikh 27 November 2002.
9
Surat Pekeling Ikhtisas Bil. 4/1986 – Panitia Mata Pelajaran
10
Pekeliling Perkhidmatan JPA 2007 – Pengajaran guru sepatutnya 22 hingga 30 waktu seminggu
33 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
11.0 SENARAI JAWATANKUASA YANG DIANGGOTAI
________________________________________________________________________
Jawatankuasa itu hendaklah sekurang-kurangnya wujud untuk tempoh (6) bulan;
Nama Pegawai :
Jawatan :PEGAWAI SISC+ Bil Nama Jawatankuasa Jenis Keanggotaan Kekerapan Mesyuarat Setahun
1
2
3
4
5
34 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
12.0 SENARAI BORANG YANG BERKAITAN
DENGAN TUGAS PEGAWAI
BIL. SENARAI BORANG
Tugas : Merekod Setiap Pergerakan ke Sekolah Kawalan untuk Melaksanakan Pemerhatian dan Bimbingan Guru
1.
Buku Log Pergerakan SISC+
Tugas :Merekod Dapatan Daripada Temubual Bersama dengan Ahli Panitia Mata Pelajaran
1.
Borang Lawatan Prabimbingan
Tugas : Membuat Pemerhatian dan Bimbingan
1.
Borang Matriks Bimbingan Guru (TCT) dan Alat Intervensi Guru (TIT)
2.
Borang Bimbingan Kelompok
Tugas : Membuat Pelan Pembangunan Guru
1.
Borang Pelan Pembangunan Guru (TDP)
Tugas : Mengisi Dashboard
1.
Dashboard KPM
Tugas : Mengisi SPL-KPM
1.
SPL-KPM
35 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
13.0 NORMA KERJA
Norma Kerja merupakan jangka masa atau pengukuran prestasi yang telah ditetapkan bagi melaksanakan sesuatu kerja. Bil. Jenis Kerja Masa yang Diambil (minit) Jumlah Unit yang Boleh Dijalankan dalam Seminggu SR SM SR SM
1
Lawatan dan bimbingan kepada GDB
300 minit
(62%)
330 minit
(69%)
3 kali
4 kali
1.1 Meneliti data dan profil GDB
1.2 Merancang penjadualan lawatan dan
bimbingan GDB
1.3 Menjalankan pemerhatian di dalam kelas
1.4 Berbincang dengan GDB berkaitan
dengan intervensi yang diperlukan
2
Intervensi untuk GDB
90 minit
(19%)
60 minit
(12%)
5 kali
5 kali
2.1 Meneliti dapatan bimbingan dan
mengenal pasti intervensi bagi
meningkatkan prestasi GDB
2.2 Merancang intervensi untuk GDB
2.3 Menyedia dan menyimpan laporan
intervensi GDB
36 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
Bil. Jenis Kerja Masa yang Diambil (minit) Jumlah Unit yang Boleh Dijalankan dalam Seminggu SR SM SR SM
3
Pelaporan
75 minit
(16%)
75 minit
(16%)
5 kali
5 kali
3.1 Mencatat Buku Log Pergerakan SISC+
3.2 Menyediakan laporan
4
Tugas-tugas lain
15 minit
(3%)
15 minit
(3%)
5 kali
5 kali
4.1 Melaksanakan tugas yang diarahkan
4.2 Menyimpan salinan laporan di dalam fail
37 FAIL MEJA PEGAWAI SISC+
14.0 SENARAI TUGAS HARIAN
NAMA :
JAWATAN :
BULAN : TARIKH/ HARI TUGAS SAYA HARI INI CATATAN
RUJUK LAMPIRAN FOLDER SENARAI TUGAS HARIAN
No comments:
Post a Comment