PANITIA
BAHASA MELAYU
ANALISIS
SWOT
Persekitaran
Dalaman
Persekitaran
Luaran
STRENGTHS – S (KEKUATAN):
S1 – Pengetua yang komited dan
berpengalaman.
S2 – Guru-guru mencukupi, terlatih dan guru
berpengalaman melebihi 10 tahun.
S3 – Terdapat guru pemeriksa kertas.
S4 – Peruntukan PTJ, dana SUWA yang
mencukupi.
S5 – Pelajar-pelajar terpilih dan berpotensi,
sekurang-kurangnya 3A 1B UPSR.
S6 – Sekolah satu sesi dan disiplin terkawal.
S7 – Kemudahan makmal komputer yang
mencukupi, untuk kemudahan ICT.
Persekitaran
Dalaman
Persekitaran
Luaran
STRENGTHS – S (KEKUATAN):
S1 – Pengetua yang komited dan
berpengalaman.
S2 – Guru-guru mencukupi, terlatih dan guru
berpengalaman melebihi 10 tahun.
S3 – Terdapat guru pemeriksa kertas.
S4 – Peruntukan PTJ, dana SUWA yang
mencukupi.
S5 – Pelajar-pelajar terpilih dan berpotensi,
sekurang-kurangnya 3A 1B UPSR.
S6 – Sekolah satu sesi dan disiplin terkawal.
S7 – Kemudahan makmal komputer yang
mencukupi, untuk kemudahan ICT.
WEAKNESSES – W (KELEMAHAN)
W1 – 30% pelajar lemah dalam penguasaan
konsep.Pelajar juga lemah dalam penguasaan
teknik menjawab soalan walaupun telah diberi
pendedahan.
W2 – 25% pelajar kurang minat untuk belajar.
W3 – 60% Ibu bapa kurang komited serta
kurang memberi sumbangan idea untuk
peningkatan akademik.
W4 – 30% pelajar terdiri daripada
latar belakang keluarga yang bermasalah.
OPPORTUNITIES – O (PELUANG)
O1 – Hubungan baik dengan pihak-pihak luar.
O2 – Mendapat sokongan dan bantuan
kewangan terutamanya daripada Ahli
Parlimen.
O3 – Sokongan dan bantuan PIBG .
O4 – Sokongan erat dari PPD, JPN, PSPN,
dan PKG.
(S1, S2, S3, S4, S5 – O1, O3)
Strategi 1 – Meningkatkan prestasi akademik pelajar dengan kerjasama guru, ibu bapa dan pihak luar.
(S6, S7 – O2, O4)
Strategi 2 – Meningkatkan tahap kecemerlangan pelajar secara berkelompok (kumpulan kecil) dengan kerjasama dan bantuan Ahli Parlimen serta pejabat pelajaran
daerah dan negeri.
(W1, W2, W3 – O3, O4)
Strategi 1 – Menggunakan kaedah pengajaran & pembelajaran berkesan di samping meningkatkan kefahaman tentang teknik menjawab soalan.
Strategi 2 – Meningkatkan motivasi pelajar melalui bimbingan dan kaunseling dengan kerjasama pejabat pelajaran daerah dan negeri serta PIBG.
(W4, W5 – O3, O4)
Strategi 3 – Meningkatkan kesedaran ibu bapa melalui ceramah dan kaunseling keibubapaan.
THREATS – T (ANCAMAN)
T1 – Kedudukan sekolah yang berhampiran
dengan gerai-gerai makanan dan kedai.
Wujud budaya lepak dan merokok
selepas waktu persekolahan.
T2 – Kafe Siber berhampiran sekolah.
T3 – Pengaruh anasir luar seperti rempit,ghotic
dan black metal.
(S7, – T2)
Strategi 1 – Tingkatkan penggunaan ICT dalam
P & P serta mewujudkan kelab komputer sekolah.
(S7, – T1, T3)
Strategi 2 – Mempelbagaikan aktiviti kelab kebudayaan sekolah agar lebih ceria, bermanfaat dan menarik
(W1, W2, W3, W4 – T1, T2 T3)
Strategi 1 – Mempelbagaikan aktiviti berfaedah dan menarik bagi kelab & persatuan akademik, perkhidmatan dan unit beruniform selepas waktu persekolahan.
PELAN TAKTIKAL
MATA PELAJARAN BAHASA MELAYU
1.Penghasilan modul-modul pengajaran dan pembelajaran dengan memberi penekanan kepada pendedahan konsep dan fakta asas.
Guru mata pelajaran.
2.Kaedah Mentor Pembelajaran (Mentor-Mantee).
Bimbingan Rakan Sebaya.
Guru mata pelajaran.
Pelajar-pelajar cemerlang.
3.Klinik Mata Pelajaran.
4.Latih tubi soalan-soalan SPM tahun lepas dan soalan-soalan Percubaan SPM sekolah-sekolah berdekatan dan negeri-negeri lain.
Guru mata pelajaran.
Bimbingan Rakan Sebaya.
Guru mata pelajaran.
Pelajar-pelajar cemerlang.
3.Klinik Mata Pelajaran.
4.Latih tubi soalan-soalan SPM tahun lepas dan soalan-soalan Percubaan SPM sekolah-sekolah berdekatan dan negeri-negeri lain.
Guru mata pelajaran.
5.Bengkel Menjawab Soalan SPM oleh Penceramah Jemputan.
Guru mata pelajaran.
teknik menjawab soalan
Guru mata pelajaran.
teknik menjawab soalan
No comments:
Post a Comment