Thursday, 23 June 2016

Punca pelajar Lemah dalam pelajaran

Setiap individu dilahirkan berbeza-beza dengan individu lain. Terdapat murid yang lemah, sederhana dan pandai. Guru merupakan pendidik yang diamanahkan untuk mengajar murid menjadi insan yang berguna. Mereka ditugaskan menyampaikan ilmu yang berguna kepada anak bangsa bagi mencapai matlamat individu yang berketrampilan membangunkan negara dimata dunia dan melahirkan insan yang mempunyai peribadi yang mulia. Amanah seorang guru adalah menjalankan tugas merancang aktiviti pengajaran berdasarkan sukatan pelajaran, membimbing murid-murid supaya mereka berusaha belajar secara individu atau secara berkumpulan, menentukan corak penyusunan meja-kerusi untuk mewujudkan P&P yang sesuai, menjaga keselamatan murid-murid, membantu membentuk sahsiah murid-murid, menjadi contoh model sebagai teladan kepada murid-murid, memberi nasihat kepada murid-murid yang menghadapi masalah dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dan sebagainya yang berkaitan tentang profesion perguruan. Pencapaian rendah bermula pada peringkat akhir persekolahan rendah dan menjadi lebih stabil apabila pelajar tersebut memasuki peringkat menengah atas. Pelajar lelaki lebih cenderung berpencapaian rendah berbanding dengan pelajar perempuan. Pencapaian yang rendah merujuk kepada pelajar-pelajar yang :
 Tidak berusaha untuk memenuhi pencapaian mereka di sekolah;
 Tidak menumpukan perhatian dalam kelas atau menunjukkan minat terhadap proses pembelajaran;
 “Lupa” atau tidak berusaha untuk menyiapkan kerja rumah mereka;
 Tidak kisah mengenai kerja rumah mereka;
 Tidak menurut kata guru atau berselisihan faham dengan para guru; dan
 Tidak terlibat dengan proses pembelajaran dalam bilik darjah.
            Golongan kanak-kanak berpencapaian rendah kebanyakkannya golongan pelajar Melayu, khususnya pelajar miskin di luar bandar yang mempunyai kaitan dengan budaya belajar pelajar. Ia memperlihatkan antara empat faktor yang dikenal pasti mempengaruhi pencapaian akademik pelajar Melayu iaitu keluarga, pelajar, sekolah dan persekitaran. Pengaruh keluarga dalam status ekonomi, pegangan agama, budaya keluarga, sikap ibu bapa terhadap nilai pendidikan pada peringkat awal yang diperolehi di rumah menjadi asas kepada kejayaan pelajar pada peringkat persekolahan. Pengaruh persekitaran juga merupakan faktor yang mempengaruhi pembentukan sahsiah dan pencapaian pelajar. Di dalam sekolah juga guru memainkan peranan untuk kemudahan pembelajaran, persekitaran pembelajaran, pembiayaan pendidikan, sistem pendidikan, cara penyampaian pendidikan, program sokongan dan hubungan sekolah dan komuniti. Ciri-ciri golongan kanak-kanak berpencapaian rendah ialah faktor keluarga, sikap negatif terhadap pendidikan, masalah kemiskinan, masalah rumah tangga, kurang sokongan terhadap pendidikan, kurang hubungan antara keluarga dan sekolah, terpengaruh dengan budaya luar dan pengaruh rakan sebaya.
1. Faktor keluarga bermaksud Kasih sayang ibu bapa merupakan kunci kepada anak-anak untuk mencapai kejayaan yang lebih baik. Pencapaian rendah bagi golongan kanak-kanak yang kurang perhatian dan kasih sayang ibu bapa menyebabkan prestasi anak-anak jauh lebih teruk berbanding kanak-kanak yang mempunyai perhatian lebih daripada ibu bapa mereka. Mereka akan merasa murung, menyendiri, susah dibawa bercakap dan melakukan perkara-perkara seperti merokok, main game di cyber café, lepak dan lain-lain lagi. Kasih sayang dan perhatian ibu bapa amat diharapkan oleh murid-murid bagi mencapai kejayaan hidup yang lebih bermakna.
2. Sikap negatif terhadap pendidikan bermaksud ibu bapa kurang memberikan perhatian pendidikan anak-anak terutamanya di rumah dimana mereka tidak mengambil berat pelajaran anak-anak tanpa menyemak buku anak-anak, bertanya kepada anak-anak apa yang di pelajari pada hari ini dan tidak datang ke sekolah mengambil keputusan anak-anak. Sikap begini yang tidak memberikan perhatian menyebabkan keciciran pelajaran murid berlaku.
3. Kemiskinan bermaksud “ketiadaan atau kekurangan makanan, sumber, kemudahan, standard, perkhidmatan dan aktiviti yang wujud secara umum atau menjadi kelaziman dalam masyarakat”. Pencapaian rendah mempengaruhi keadaan ekonomi keluarga yang tidak stabil untuk menampung keperluan murid apabila diperlukan. Ini menyebabkan murid-murid jauh ketinggalan dari kawan yang berkemampuan untuk mendapatkan pendidikan yang lebih baik dengan perasaan rendah diri dikalangan murid-murid yang dikatakan perbezaan taraf hidup yang berbeza.
4. Masalah rumah tangga pula menyebabkan golongan kanak-kanak berpencapaian rendah berlaku. Ini disebabkan kanak-kanak berasa tertekan dari pertengkaran ibu bapa ketika berada di rumah yang menyebabkan mereka tidak tahan duduk di rumah kerana pertengkaran ibu bapa yang menyebabkan mereka tidak selesa belajar dan tidak ada keharmonian dalam rumah tangga.
5. Kurang sokongan terhadap pendidikan menunjukkan keluarga yang kurang memberi sokongan terhadap pendidikan anak-anak mereka, kurang mengawasi kemajuan pelajaran anak-anak, tidak menyemak kerja sekolah, menyerah tugas membantu pelajaran kepada anak yang lebih tua, dan lebih suka anak menolong kerja di rumah daripada bersekolah. Keluarga memaksa anak perempuan berkahwin bagi mengurangkan beban keluarga atau tidak menggalakkan anak perempuan belajar ke peringkat tinggi. Terdapat juga keluarga yang kurang memperuntukkan wang kepada pendidikan anak tetapi lebih mementingkan kebendaan, penjagaan status, dan hiburan.
6. Kurang hubungan antara keluarga dan sekolah bermaksud ibu bapa melepaskan tanggungjawab mendidik dan membimbing anak mereka kepada pihak sekolah, tidak menghadirkan diri apabila dipanggil untuk berjumpa pihak sekolah, meminta jiran mengambil keputusan anak-anak dan tidak melibatkan diri dalam persatuan Ibu bapa dan Guru (PIBG). Ibu bapa juga tidak mengendahkan surat dari pihak sekolah dengan tidak memberikan maklum balas tentang masalah pembelajaran atau ponteng sekolah anak-anak.
7. Terpengaruh dengan budaya luar bermaksud segala budaya yang terdapat di televisyen, media cetak, facebook (muka buku) dan internet boleh menyebabkan kemerosotan pencapaian murid jika tidak pandai membahagikan masa dan berfikiran lebih luas untuk menilai sesuatu perkara sama ada baik mahupun buruk. Jika murid dapat menilai sesuatu perkara dengan lebih mendalam dan tahu apa akibatnya mereka akan dapat membahagikan masa yang ada dengan sebaiknya.
8. Pengaruh rakan sebaya merupakan perkara yang lebih kukuh kepada murid-murid kerana mereka percaya kata kawan-kawan mereka kerana mereka mempunyai umur yang sama. Pengaruh rakan sebaya yang baik akan menjadikan murid itu bertambah baik tetapi pengaruh rakan sebaya yang tidak baik akan menyebabkan golongan kanak-kanak berpencapaian  rendah. Contoh pengaruh yang sering kali berlaku ialah merokok, ponteng sekolah, bergaduh, mencarut, mencuri dan sebagainya.

            Punca-punca pencapaian rendah di kalangan murid di sekolah ialah kurikulum yang kurang sesuai, tanggapan guru, implikasi ke atas instruksi, kemiskinan, dan status pendidikan pemulihan.
1. Kurikulum yang kurang sesuai bermaksud pihak negara melaksanakan kurikulum yang umum bagi semua sekolah tanpa mengambil kira sama ada sekolah tersebut terletak di kawasan pedalaman, perbandaran atau selainnya. Pelajar yang memasuki sekolah akan membawa bersamanya pengalaman yang dialaminya di rumah. Sekolah seharusnya berusahanya berusaha menyediakan kurikulum yang lebih sensitif yang dapat menggabungkan pengalaman kendiri pelajar dan konteks pembelajaran semasa. “ Sekolah tidak bertindak ke atas mereka, sebaliknya murid-murid bertindak ke atas sekolah melalui gaya hidup kolektif dan individu yang dibawa ke sistem persekolahan”. (Fuller & Clarke, 1994; Buxton, 2004, m.s. 1)
2. Tanggapan guru ialah tanggapan negatif serta jangkaan yang rendah terhadap golongan yang berpencapaian rendah dan melihat pelajar-pelajar ini sebagai golongan yang bermasalah dan menganggap bahawa mereka tidak dapat cemerlang dalam hidup. Tanggapan ini akan mempengaruhi pencapaian murid sekolah. Contohnya pelajar yang tidak kemas lebih cenderung menerima penilaian guru berbanding pelajar yang berpakaian kemas.
3. Guru kepada pelajar yang berpencapaian rendah wajar menggunakan instruksi aktif yang merangkumi aspek-aspek berikut:
 Penglibatan awal supaya ketersediaan para pelajar dan keperluan penglibatan intensif dapat ditangani
 Membentuk hasil pembelajaran yang jelas dan boleh diukur
 Menyaring murid supaya pemantauan berterusan dapat dijalankan
 Merancang aktiviti yang dapat menggalakkan pelajar supaya mereka memberi maklum balas dengan aktif
 Memberi maklum balas susulan yang positif
4. Kemiskinan sebagai “ketiadaan atau kekurangan makanan, sumber, kemudahan, standard, perkhidmatan dan aktiviti yang wujud secara umum atau menjadi kelaziman dalam masyarakat”. Kesan kemiskinan dikategorikan kepada tiga iaitu anggota keluarga yang besar atau memiliki ibu atau bapa tunggal; menerima pendapatan isi rumah yang rendah; serta menghuni dalam perumahan yang berkualiti rendah.
5. Status pendidikan pemulihan adalah penyesuaian kurikulum supaya dapat memenuhi keperluan pelajar berkemahiran rendah. Para guru perlu membantu pelajar-pelajar sebegini dengan membahagikan kerja sekolah mereka kepada bahagian yang senang diuruskan. Pelajar-pelajar ini cenderung bergantung kepada guru dan memerlukan maklum balas secara berterusan. Mereka akan belajar menguruskan tugasan apabila mereka menjadi lebih yakin.
            Beberapa program pemulihan bagi kanak-kanak berpencapaian rendah dapat dilakukan bagi mencapai tahap membantu pelajar agar berjalan dengan lancar dan mudah difahami oleh murid-murid. Program ini hendaklah ada kerjasama dari pihak ibu bapa, guru-guru, rakan sebaya, masyarakat dan sebagainya. Contoh program yang boleh dilaksanakan ialah :
v  Kelas tambahan kepada murid-murid di sekolah. Ibu bapa mestilah ada sifat komitmen menghantar anak-anak menghadiri kelas tambahan bagi membantu mereka.
v  Kursus keyakinan diri seperti kursus rakan sebaya dalam kursus motivasi pelajar tiga hari dua malam di kawasan sekolah.
v  Membuat pertandingan menulis cerita pendek di kalangan individu dengan menawarkan hadiah yang lumayan untuk pembakar semangat murid-murid agar berani dan bersemangat untuk belajar.
v  Membuat aktiviti kelompok membincangkan tajuk-tajuk yang diberikan dengan kerjasama diantara satu sama lain.
v  Mengadakan kuiz yang berkaitan pelajaran agar ingatan murid-murid kembali pulih untuk mengingat sesuatu benda yang memberikan menafaat.
v  Menanamkan kesedaran di kalangan pelajar dengan melekat poster-poster yang berbentuk kejayaan hidup di dunia mahupun akhirat.
Murid yang mempunyai pencapaian rendah hendaklah dibantu dengan segera agar ianya tidak berlarutan, supaya murid-murid tersebut merasai diri mereka masih lagi di sayangi oleh guru-guru, ibu bapa dan rakan sebaya. Kasih sayang yang diperlihatkan oleh guru-guru kepada murid-murid akan menambahkan keyakinan mereka untuk belajar dengan bersungguh-sungguh dan ingin berubah menjadi pelajar yang pintar yang boleh membanggakan pihak sekolah, ibu bapa dan masyarakat. Guru-guru yang dapat berganding bahu bersama ibu bapa dapat memimpin mereka menjadi insan yang berguna di masa akan datang dan dapat berbakti kepada negara.


Rujukan
Internet

Buku
1. Mok Song Sang. Edisike-8. Terbitan pertama 2003 dan Terbitan kedua 2004.
            Pendidikan Di Malaysia. Kumpulan Budiman SDN BHD. Subang Jaya.
2. Atan Bin Long Ph.D. Cetakan Pertama (Edisi Keduan) 1978. Psikologi
            Pendidikan. Penerbitan adabi Sdn. Bhd.Kuala Lumpur.
3. Choong Lean Keow, PhD. Terbitan Pertama Dan Kedua 2008 dan Terbitan Ketiga
            2009. Pendidikan Di Malaysia. Kumpulan Budiman SDN BHD. Kuala Lumpur.
4. Mok Song Sang. Terbitan Pertama 2002. Psikologi Pendidikan. Kumpulan
            Budiman SDN BHD. Subang Jaya.
5. Babad, E., Bernieri, F., & Rosenthal, R. (1989). Nonverbal communication and
            Leakage in the behavior of biased and unbiased teachers. Journal

            Personality, Social

No comments:

Post a Comment