MOTOR HALUS
Perkembangan motor didefinisikan sebagai proses
yang mana perlukan bagi membentuk cara mereka melakukan gerakan.
Perkembangan motor yang baik bukan sahaja penting
bagi kanak-kanak membuat gerakan. Perkembangan motor juga merupakan keperluan
asas bagi pembelajaran seorang kanak-kanak. Semua aktiviti termasuk
manipulasi mimik muka melibatkan penggunaan motor halus.
Kemahiran motor halus juga melibatkan pergerakan
manipulatif. Pergerakan ini memerlukan kanak-kanak mengawal penggunaan anggota
badan mereka seperti tangan dan kaki. Misalnya kebolehan kanak-kanak
untuk memegang, membuka dan melepaskan gengaman. Malahan aktiviti seperti
melambaikan tangan atau membaling objek juga dapat mengembangkan motor halus
kanak-kanak tersebut.
Tansley
(1967) menyatakan pemahaman kendiri kanak-kanak tentang anggota badan dan
kebolehan gerakan badan mereka berkait rapat dengan apa yang
mereka rasa selesa dengan diri mereka.
MOTOR KASAR
Kanak-kanak yang sedang
membesar, misalnya seawal umur 3 tahun perlu diberi aktiviti yang dapat
menggunakan otot dan anggota badan mereka. Aktiviti ini akan dapat menggalakkan
pembinaan kekuatan otot, keseimbangan, dan sokongan tubuh badan
kanak-kanak. Selain itu, aktiviti ini juga akan merangsang keyakinan diri
kanak-kanak. Aktiviti seperti berbaring, meniarap, berguling dan merangkak
merupakan aktiviti yang baik untuk perkembangan motor kasar kanak-kanak ini (
Doherty & Brennan, 2008).
Kemahiran motor kasar pada
tangan melibatkan kebolehan kanak-kanak untuk berpaut dan memegang dengan
stabil. Kanak-kanak juga akan cuba untuk memijak secara tetap. Aktiviti ini
akan menguatkan otot kaki kanak-kanak. Selain itu, mereka juga akan cuba
menggunakan bahagian badan dan mengubah kedudukan badan untuk memastikan mereka
dapat memanjat.
Melalui aktiviti seperti
ini juga kanak-kanak akan mengembangkan kemahiran mereka untuk mengawal
keseimbangan badan. Aktiviti seperti ini membolehkan kanak-kanak menggunakan
bahagian anggota badan mereka untuk mengawal keseimbangan. Mereka juga akan
belajar bagaimana mengawal keseimbangan di tempat yang rata, di atas
palang, atau semasa memanjat. Menurut Horvat et.al. (2007) kebolehan
motor termasuk keseimbangan, kawalan postur badan, agility, koordinasi badan, koordinasi
mata-anggota badan, dan kekuatan dan kelenturan yang diperlukan untuk
menunjukkan kebolehan motor anggota badan.
Pergerakan badan dari satu
tempat ke tempat yang lain (pergerakan locomotor) juga dapat mengembangkan
motor kasar kanak-kanak. Contohnya kanak-kanak dikehendaki untuk merangkak atau
melompat seperti arnab. Aktiviti ini akan mengembangkan penggunaan motor
kasar. Kanak-kanak akan mengembangkan kebolehan pergerakan fizikal dalam
aktiviti seperti ini.
CONTOH AKTIVITI MOTOR KASAR
DAN MOTOR HALUS
MOTOR HALUS
|
MOTOR KASAR
|
Bermain pasir
|
Berjalan (lurus atau bengkang-bengkok)
|
Mengikat tali kasut
|
Berkawad seperti askar
|
Memasang butang baju
|
Berlari dan berhenti mengikut arahan
|
Mengguna sudu dan garpu
|
Melompat setempat
|
Membentuk objek dari plastisin
|
Melompat seperti katak
|
Memotong kek atau mainan plastisin
|
Meniru gerakan haiwan (kucing, arnab, ular)
|
Melekatkan gambar
|
Memegang palang dan berhayun
|
Menggunakan ‘mouse’ komputer
|
Memanjat tempat mainan
|
Menulis nama
|
Membaling dan menangkap bola
|
Melorek atau mewarna gambar
|
Menendang dan menolak pelbagai objek seperti
gelung rotan
|
Jawapan Soalan 2
FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERKEMBANGAN
KANAK-KANAK
Terdapat dua faktor yang utama atau dipanggil
sebagai dominan yang mempengaruhi perkembangan kanak-kanak iaitu faktor baka
dan faktor persekitaran.
Faktor baka
Baka atau dikenali juga sebagai keturunan merupakan
ciri-ciri perwarisan yang dibawa oleh ibu bapa kepada anak-anak.Ciri-ciri yang
ada adalah seperti warna kulit, saiz fizikal, warna mata dan lain-lain. Ini
dibuktikan melalui kajian ahli-ahli psikologi seperti Arnold Gesell bahawa
tidak ada dua orang individu mempunyai kadar perkembangan yang sama. Kesemua
ciri-ciri ini melengkapkan kesempurnaan seseorang individu itu.Ibu bapa menurunkan
baka ini kepada anak-anak mereka melalui gen-gen.
Pengaruh genetik atau faktor baka dikenali sebagai
gen dimana ianya terdiri daripada nukleoprotein yang menentukan baka atau ciri
keturunan. Ianya terletak di lokus tertentu pada kromosom, iaitu sejenis benda
seni yang berbentuk panjang didapati dalam nukleus sel sperma (jantan) dan juga
sel ovum (betina).Mengikut kajian para pengkaji, kromosom ini mengandungi bahan
DNA dan RNA kemudian masing-masing membawa gen-gen yang mengandungi sifat-sifat
baka.Bagi individu yang normal, kebiasaannya mempunyai 23 pasangan kromosom.
Kemudian, semasa proses persenyawaan iaitu percantuman sel, sperma (gamet
jantan) dengan sel ovum (gamet betina) bercantum membentuk zigot yang mula
mendapat 23 kromosom daripada ibu bapa masing-masing. Untuk itu, proses
pertukaran di antara kromosom daripada ibu dan bapa berlaku hingga menjadi
ciri-ciri baka tersendiri yang akan diwarisi oleh bayi yang akan dilahirkan
nanti.
Menurut Sheldon (1985),ciri personaliti seseorang adalah berkaitan rapat
dengan bentuk tubuh badannya.Beliau menggolongkan bentuk tubuh badan manusia
dalam tiga kategori,iaitu endomorf,mesomorfdan ektomorf,yang
berkaitan dengan ciri-ciri personaliti yang berkenaan.
JENIS BENTUK BADAN
|
RUPA BENTUK BADAN
|
CIRI-CIRI PERSONALITI
|
Endomorf
|
Bulat dan lembut
|
Trait Viscerotonia:suka bergaul,cepat mesra,berlega,mengendur
|
Mesomorf
|
Otot-otot kuat,berkemahiran, psikomotor
|
Trait
Somatotonia:tegas,agresif,suka riadah,sedia menghadapi cabaran
|
Ektomorf
|
Kurus dan tinggi
|
Trait Cerebrotonia:tidak
suka bergaul,introvert,tidak suka aktiviti fizikal
|
Saiz badan adalah penetu keupayaan seseorang untuk melakukan sesuatu
kerja.Keupayaan seseorang melakukan kerja akan membawa nilai prestij kepada
diri seseorang.
Kebiasaannya baka yang baik adalah bermula daripada kesihatan ibu dan
bapa yang sihat dan baik.Menurut hasil kajian ahli-ahli psikologi seperti
Galton (1865), Goddard (1890), Newman (1937) dan Shieldon (1962) setiap
individu mempunyai kecerdasan dan kebolehan intelek yang berbeza.Kajian
ahli-ahli psikologi sering mengaitkan perbezaan kecerdasan individu dengan
kecerdasan ibu bapa mereka.
Oleh itu, kesihatan ibu bapa sama ada dari segi
mental mahupun fizikal amat penting bagi menjamin perkembangan bayi yang normal
dan sihat. Sebagai contoh, ibu yang sedang mengandung hendaklah menjaga
pemakanan serta mengamalkan cara pemakanan yang sihat. Hal ini kerana ibu akan
berkongsi makanan tersebut dengan bayi yang masih di peringkat prenatal.
Sehubungan dengan itu, ibu ditegah untuk melakukan perkara yang boleh
menjejaskan kandungan dan digalakkan minum minuman yang menyihatkan seperti
susu dan sebagainya.
Walau bagaimanapun, kadang- kadang umur ibu juga
merupakan salah satu faktor pertumbuhan dan pekembangan kanak-kanak itu
mengalami masalah.Contoh ini juga merangkumi kepada faktor baka. Bagi ibu yang
mengandung berusia lebih daripada 40 tahun berkemungkinan besar akan melahirkan
bayi Sindrown Down. Hal ini kerana, penyakit ibu turut akan mempengaruhi anak
yang bakal dilahirkan. Bayi yang mereka lahirkan itu akan berpotensi untuk
abnormal berbanding ibu yang sihat. Usia ibu yang lanjut akan menyebabkan
mengalami keguguran akibat pembentukan janin yang kurang sempurna.
Tambahan pula, gen bapa juga memainkan peranan
penting dalam perkembangan kanak-kanak. Sperma yang sihat akan bergabung dengan
ovum sekiranya kesihatan bapa itu terjamin. Jika didapati sperma yang
disenyawakan itu mempunyai penyakit atau kuman seperti HIV, maka anak yang
dilahirkan adalah berisiko untuk menghidap penyakit berbahaya seperti itu.Maka,
faktor baka daripada ibu dan bapa amat penting dalam menjamin kesihatan anak
yang baik kelak.
Faktor persekitaran
Faktor kedua pula ialah persekitaran atau nurture.
Faktor ini merujuk kepada keadaan semasa proses perkembangan kanak-kanak. Ini
termasuklah pengalaman sebelum dan selepas lahir. Keadaan sebelum lahir merujuk
kepada corak pemakanan, gaya hidup dan kesihatan si ibu. Keadaan selepas lahir
pula adalah dipengaruhi oleh cara pemakanan, sosio ekonomi, tahap pendidikan,
keluarga, rakan-rakan, ibadat, media dan persekitaran dunia.
Mengikut teori Ekologi Bronfenbrenner (1979,1989),
menjelaskan bahawa perkembangan kanak-kanak merangkumi lima jenis sistem
ekologi iaitu mikrosistem, mesosistem, ekosistem, makrosistem, dan kronosistem.
Menurut Bronfenbrenner, kelima-lima sistem ekologi ini adalah mempengaruhi
perkembangan kanak-kanak.
Mikrosistem merujuk kepada persekitaran terdekat
dimana kanak-kanak lebih banyak menghabiskan masa dan interaksi secara langsung
di dalam persekitaran itu.Sebagai contoh hubungan interaksi secara langsung
antara kanak-kanak dengan ibu bapa, guru dan rakan-rakan.Orang-orang dalam
mikrosistem ini memainkan peranan yang tidak kurang penting di dalam
perkembangan kanak-kanak.
Mesosistem pula merujuk kepada kaitan antara perhubungan
dengan 2 mikrosistem. Hal ini bermaksud satu mikrosistem boleh mempengaruhi
interaksi dengan mikrosistem yang lain. Misalnya keadaan yang berlaku di rumah
boleh mempengaruhi sikap atau tingkah-laku di sekolah dan sebaliknya.Mengikut
Bronfenbenner juga, kanak-kanak yang diberikan galakan untuk berinteraksi dan
berkomunikasi dalam mesosistem ini menunjukkan prestasi yang lebih baik
daripada kanak-kanak yang kekurangan peluang.
Ekosistem merupakan pengalaman dengan persekitaran
yang tidak melibatkan kanak-kanak secara langsung tetapi keputusan yang diambil
dalam persekitaran tersebut memberi kesan kepada kanak-kanak tersebut.Misalnya
sekolah dengan pasar raya.Kaedah pengurusan, kemudahan dan peraturan-peraturan
yang dikuatkuasa oleh tempat membeli belah secara tidak langsung mempengaruhi
perkembangan sosial kanak-kanak tersebut.
Makrosistem pula adalah perkembangan individu yang
melibatkan norma-norma, nilai dan amalan masyarakat itu sendiri. Misalnya dalam
sesetengah masyarakat, peranan jantina dititikberatkan (Santrock,2008). Di
sesetengah negara, kaum lelaki diberi peranan yang lebih dominan dimana mereka
diberi peluang pelajaran dan pekerjaan-pekerjaan yang penting.
Kronosistem pula melibatkan perubahan perkembangan
dalam suatu tempoh masa.Sebagai contoh situasi kanak-kanak hari ini lebih
berfokus kepada permainan-permainan komputer jika dibanding dengan kanak-kanak
pada zaman dahulu kala yang lebih gemar bermain di persekitaran rumah.
Secara keseluruhannya, kelima-lima aspek ini adalah
saling berinteraksi antara satu sama lain. Setiap unsur-unsur ini mempengaruhi
perkembangan individu, maka setiap individu pasti mempunyai tahap perkembangan
yang berbeza-beza.
No comments:
Post a Comment