Thursday, 19 December 2013

Instrumen pdp berkesan


Bil
Item
1
Saya mengenal pasti objektif pengajaran sebelum memulakan pdp
2
Saya membincangkan objektif pengajaran dengan jelas dan spesifik semasa pdp
3
Saya sentiasa berbincang dengan pelajar berkaitan objektif pengajaran semasa pdp
4
Saya sentiasa merujuk objektif pengajaran di sepanjang proses pdp
5
Saya melakukan dua (2) aktiviti kreativiti yang berbeza semasa pdp
6
Semasa melaksanakan aktiviti dalam pdp saya menggalakkan perbincangan dua hala
7
Saya menjalankan aktiviti pdp berasaskan KBAT (HOT)
8
Semasa pdp saya tidak hanya membaca secara terus daripada buku teks
9
Semasa pdp saya menggunakan pelbagai variasi tekanan, nada dan ketinggian suara untuk menarik perhatian pelajar
10
Semasa  pdp semua murid memberikan perhatian
11
Semasa pdp semua murid memberi maklum balas kepada semua soalan apabila ditanya.
12
Semasa pdp semua murid proaktif bertanyakan soalan.
13
Semasa pdp semua murid akan berbincang lebih lanjut dengan saya sebagai guru Bahasa Melayu
14
Semasa pdp semua muird akan berbincang lanjut sesama mereka
15
Semasa saya melaksanakan proses pdp kebanyakan murid berkelakuan baik.
16
Semasa proses pdp, saya dapat menangani muird yang berkelakuan buruk tanpa gangguan kelas.
17
Semasa pdp, saya menggunakan papan putih dan/atau projektor untuk menjelaskan konsep
18
Semasa pdp, saya menggunakan Bahan BantuMengajar tambahan yang relevan
19
Semasa pdp, saya menggunakan Bahan Bantu Mengajar tambahan yang jelas
20
Semasa pdp, saya menggunakan Bahan Bantu Mengajar tambahan yang menarik perhatian
21
Semasa pdp, saya menggunakan sekurang-kurangnya satu Bahan Bantu Mengajar melibatkan interaksi murid
22
Semasa pdp, saya menepati topik pengajaran seperti terkandung dalam sukatan
23
Semasa pdp, saya tidak membuat kesilapan kandungan
24
Saya mempunyai semua pengetahuan kandungan yang diperlukan oleh sukatan pelajaran
25
Semasa pdp, saya menggunakan pengetahuan melangkui sukatan pelajaran untuk mencapai objektif pengajaran
26
Saya menyoal murid dengan soalan yang relevan selari dengan keperluan objektif pelajaran.
27
Semasa sesi penyoalan, saya berupaya mengenal pasti jawapan yang betul dan salah.
28
Semasa sesi penyoalan, saya menggunakan soalan terbuka
29
Semasa sesi penyoalan, saya berupaya memberi penjelasan kepada jawapan yang salah
30
Semasa sesi penyoalan, saya memberi pengukuhan positif untuk jawapan yang betul
31
Semasa sesi penyoalan, saya menyimbangkan soalan dengan tahap keupayaan muird yang pelbagai
32
Saya memberi kerja rumah (latihan) untuk mengenal pasti tahap kefahaman pelajar
33
Kerja rumah pelajar (latihan) disemak dan diberi penyelesaian kepada jawapan yang salah
34
Kerja rumah pelajar (latihan)disemak dan diberi pengukuhan positif kepada jawapan yang betul
35
Bentuk kerja rumah (latihan)diberikan berdasarkan keupayaan murid yang pelbagai

No comments:

Post a Comment