|
Bil
|
Item
|
|
1
|
Saya mengenal
pasti objektif pengajaran sebelum memulakan pdp
|
|
2
|
Saya
membincangkan objektif pengajaran dengan jelas dan spesifik semasa pdp
|
|
3
|
Saya sentiasa
berbincang dengan pelajar berkaitan objektif pengajaran semasa pdp
|
|
4
|
Saya sentiasa
merujuk objektif pengajaran di sepanjang proses pdp
|
|
5
|
Saya melakukan
dua (2) aktiviti kreativiti yang berbeza semasa pdp
|
|
6
|
Semasa
melaksanakan aktiviti dalam pdp saya menggalakkan perbincangan dua hala
|
|
7
|
Saya menjalankan
aktiviti pdp berasaskan KBAT (HOT)
|
|
8
|
Semasa pdp saya
tidak hanya membaca secara terus daripada buku teks
|
|
9
|
Semasa pdp saya
menggunakan pelbagai variasi tekanan, nada dan ketinggian suara untuk menarik
perhatian pelajar
|
|
10
|
Semasa pdp semua murid memberikan perhatian
|
|
11
|
Semasa pdp semua
murid memberi maklum balas kepada semua soalan apabila ditanya.
|
|
12
|
Semasa pdp semua
murid proaktif bertanyakan soalan.
|
|
13
|
Semasa pdp semua
murid akan berbincang lebih lanjut dengan saya sebagai guru Bahasa Melayu
|
|
14
|
Semasa pdp semua
muird akan berbincang lanjut sesama mereka
|
|
15
|
Semasa saya melaksanakan
proses pdp kebanyakan murid berkelakuan baik.
|
|
16
|
Semasa proses pdp,
saya dapat menangani muird yang berkelakuan buruk tanpa gangguan kelas.
|
|
17
|
Semasa pdp, saya
menggunakan papan putih dan/atau projektor untuk menjelaskan konsep
|
|
18
|
Semasa pdp, saya
menggunakan Bahan BantuMengajar tambahan yang relevan
|
|
19
|
Semasa pdp, saya
menggunakan Bahan Bantu Mengajar tambahan yang jelas
|
|
20
|
Semasa pdp, saya
menggunakan Bahan Bantu Mengajar tambahan yang menarik perhatian
|
|
21
|
Semasa pdp, saya
menggunakan sekurang-kurangnya satu Bahan Bantu Mengajar melibatkan interaksi
murid
|
|
22
|
Semasa pdp, saya
menepati topik pengajaran seperti terkandung dalam sukatan
|
|
23
|
Semasa pdp, saya tidak
membuat kesilapan kandungan
|
|
24
|
Saya mempunyai
semua pengetahuan kandungan yang diperlukan oleh sukatan pelajaran
|
|
25
|
Semasa pdp, saya
menggunakan pengetahuan melangkui sukatan pelajaran untuk mencapai objektif
pengajaran
|
|
26
|
Saya menyoal
murid dengan soalan yang relevan selari dengan keperluan objektif pelajaran.
|
|
27
|
Semasa sesi
penyoalan, saya berupaya mengenal pasti jawapan yang betul dan salah.
|
|
28
|
Semasa sesi
penyoalan, saya menggunakan soalan terbuka
|
|
29
|
Semasa sesi
penyoalan, saya berupaya memberi penjelasan kepada jawapan yang salah
|
|
30
|
Semasa sesi
penyoalan, saya memberi pengukuhan positif untuk jawapan yang betul
|
|
31
|
Semasa sesi
penyoalan, saya menyimbangkan soalan dengan tahap keupayaan muird yang
pelbagai
|
|
32
|
Saya memberi
kerja rumah (latihan) untuk mengenal pasti tahap kefahaman pelajar
|
|
33
|
Kerja rumah
pelajar (latihan) disemak dan diberi penyelesaian kepada jawapan yang salah
|
|
34
|
Kerja rumah
pelajar (latihan)disemak dan diberi pengukuhan positif kepada jawapan yang
betul
|
|
35
|
Bentuk kerja
rumah (latihan)diberikan berdasarkan keupayaan murid yang pelbagai
|
Thursday, 19 December 2013
Instrumen pdp berkesan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment