DEFINISI PELAJAR PINTAR
Pintar cerdas (“gifted”)
didefinisikan sebagai kepandaian luar biasa yang dimiliki oleh individu.
Individu yang dikatakan pintar cerdas ini mempunyai kebolehan luar biasa
memahami dan mengadaptasi segala cabaran persekitaran kepada hidup dan
mindanya.Stanford Binet (1916) adalah orang yang pertama menjalankan ujian
pintar cerdas yang dikenali sebagai “The Stanford Binet Test” telah memberikan
definisi pintar cerdas merujuk kepada keupayaan individu memahami, membuat
pertimbangan dan penaakulan dengan baik.
Davis dan Rimm (1985) telah mendefinisikan pelajar pintar
sebagai berasaskan tahap pencapaian cemerlang dalam sesuatu bidang yang
diceburi oleh seseorang. Definisi dalam kategori ini menegaskan bahawa sesiapa
sahaja yang dapat menunjukkan pencapaian cemerlang secara berterusan dalam
sesuatu bidang atau kegiatan yang berfaedah kepada manusia adalah pintar
cerdas.
Bagaimanapun definisi seperti ini dianggap tidak sesuai
digunakan dalam konteks pendidikan kerana definisi menekankan kepada eviden
kejayaan yang dicapai oleh seseorang dalam hidup. Pelajar pintar boleh juga
didefinisikan berasaskan markah pencapaian dalam satu-satu ujian kecerdasan (IQ
Test) seperti Stanford Binet IQ Test,
Ujian kecerdasan MENSA, dan sebagainya. Seseorang itu dianggap
sebagai pintar cerdas jika pelajar berkenaan dapat mencapai suatu tahap markah
yang tertentu dalam sesuatu ujian itu. Tahap I.Q 140 ke atas sebagai “Gifted” . Definisi pelajar pintar juga berasaskan
bakat semula jadi dalam sesuatu bidang atau beberapa bidang tertentu. Seseorang
yang memiliki bakat semula jadi yang menonjol dalam sesuatu bidang khasnya
dalam konteks potensi intelak atau mental dianggap sebagai pintar cerdas.
No comments:
Post a Comment