Tip menjawab soalan Bahasa Melayu UPSR Format baharu 2016
Kefahaman
Bahagian A
(20 soalan)
Markah :20%
Bahagian B
Soalan 21
Markah :
Bentuk soalan : mengisi tempat kosong
Satu kelompok kata akan ditanya
Contoh : Kata adjektif, kata hubung, kata arah, kata sendi, kata nama, kata kerja dan lain-lain.
Tip:
4 markah
Penyemakan pemeriksa kertas sangat ketat
Murid mesti mengelakkan sebarang kesilapan : huruf besar, tanda bacaan dan lain-lain.
Soalan 22
Markah:
a)
Markah:
Bentuk soalan : ayat tanya
Melengkapkan ayat tanya
Tip: Murid mesti menulis tanda tanya pada akhir ayat tanya.
b)
Markah:
Bentuk soalan : dialog
Melengkapkan dialog
Dialog boleh ditanya berasaskan bahasa istana, bahasa umum dan lain-lain
Tip:
Murid mesti melihat dan meneliti dilog yang diberikan.
Setelah memahami dilog yang diberi, murid mesti mejawab berdasarkan dialog berkenaan.
c )
Markah :
Bentuk soalan : Peribahasa
Skop : simpulan bahasa, perumpamaan, bidalan, kiasan dan perpatah
Tip: Skema jawapan- murid boleh mengemukakan mana-mana jawapan yang sesuai sekiranya gambar peribahasa yang ditunjukkan mempunyai lebih daripada satu makna.
23
Markah :
a )
Markah : 1 markah
Contoh soalan : Siapakah nama setiausaha SK Kebangsaan Enstek?
Tip: jawapan boleh didapati daripada teks yang diberikan
b)
Markah :2 markah
Contoh soalan: Berikan satu faedah apabila kita menabung?
Tip: mulakan ayat jawapan berdasarkan soalan
Pastikan ejaan dan tanda baca ditulis dengan betul untuk mendapat markah
Penuh
Contoh jawapan: Satu faedah apabila kita menabung ialah.......
c)
Markah : 2 markah
Bentuk soalan: padanan
Tip:
Satu contoh telah diberikan jawapan
Murid mesti dapat menjawab ketiga-tiga jawapan betul bagi mendapat markah penuh (2 markah)
Murid akan mendapat satu markah (1 markah) jika dapat menjawab dua padanan yang betul.
24.
Markah :
a)
Markah : 1 markah
Apakah maksud kedudukan dalam petikan di atas?
Perkataan tren dalam petikan boleh juga digantikan dengan perkataan_________
Tip: Murid mesti mencari perkatan lain yang boleh digunakan berdasarkan teks
d)
Markah : 3 markah
KBAT
Bentuk soalan : Apakah dua halangan bagi seseorang yang hendak melaksanakan aktiviti berbasikal? Mengapakah aktiviti berbasikal ini sangat menarik?
Tip:
Mulakan jawapan berdasarkan ayat soalan.
Jawapan boleh berbentuk positif (ya) jika maklumat dalam teks adalah positif ataupun negatif (tidak) jika maklumat dalam teks adalah negatif dan diteruskan dengan alasan
25.
Markah :
Bentuk soalan : Puisi
Puisi merangkumi pantun, sajak, syair dan gurindam
a)
Markah : 2 markah
Bentuk soalan: Apakah maksud yang hendak disampaikan oleh penulis pada rangkap terakhir sajaknya?
Tip: Murid perlu faham maksud puisi
c)
Markah : 1 markah
Tandakan (√ ) bagi pernyataan yang betul dan (X) bagi pernyataan yang salah berdasarkan pantun tersebut
Tip: Murid mesti dapat menjawab kedua-dua petak yang disediakan dengan dengan betul untuk membolehkan murid mendapat markah penuh satu markah.
d) Terangkan maksud baris-baris pantun di bawah (3 markah)
KBAT
Tip: Murid boleh menghuraikan tiga (sebab) maksud rangkap berdasarkan pengertian sebenar
Kertas Penulisan
Bahagian A (10 markah)
Memindahkan maklumat
Bentuk soalan : Bahan tidak bertema dan bahan bertema
Tip :
Bahan tidak bertema
Murid bebas memberikan jawapan berdasarkan gambar yang diberikan
Bahan bertema
Ayat yang dibina oleh murid mesti berdasarkan tema
Contoh soalan : Amalan gaya hidup sihat
Gambar ini lebih kepada fakta
Murid boleh memberikan watak ataupun tidak memberikan watak kepada gambar yang diberikan
Bahagian B: Ulasan (15 markah)
Bentuk soalan: Kebanyakan soalan diberikan dalam bentuk grafik
Tetapi semasa penataran: Jurulatih Utama menerangkan bahawa soalan boleh dalam bentuk teks,jadual,poster,iklan dan lain-lain
Tip: Murid menjawab dalam satu perenggan
Selagi jawapan murid berkaitan dengan gambar dan sekurang-kurangnya satu isi tersirat, maka murid boleh mendapat markah penuh.
Bahagian C (25 markah)
Pilih salah satu karangan
Soalan 1: Karangan umum
Pelbagai bentuk karangan boleh ditanya (16 jenis karangan)
Soalan 2:
Bentuk soalan : Puisi/lirik lagu/sajak/pantun (sebagai penganggu)
Tip: Soalan tidak berikat kepada teks (penganggu) yang diberikan. Murid mesti menjawab berdasarkan soalan yang diberikan.
No comments:
Post a Comment