Menurut Kang (2015) yang menyatakan bahawa teknologi pembelajaran dibina berdasarkan atas prinsip-prinsip yang diambil daripada teori psikologi, terutamanya teori pembelajaran dan hasil-hasil penelitian dalam kegiatan pembelajaran. Proses pembelajaran merupakan perkara penting dalam mengimplementasikan kurikulum termasuklah prinsip-prinsip pembelajaran itu sendiri. Pembelajaran yang efektif dan efisien bergantung kepada teknologi pembelajaran yang ditekankan di dalam bilik darjah. Oleh yang demikian, seorang tenaga pendidik perlu mengetahui cara terbaik untuk memudahkan pembelajaran yang berkesan untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran yang diinginkan melalui pemilihan pedagogi yang sesuai di dalam bilik darjah.
Salah satu prinsip pembelajaran ialah prinsip motivasi dan perhatian. Guru sebagai fasilitator di dalam bilik darjah memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Guru hendaklah menyediakan pelajar sebelum pengajaran berlangsung. Penggunaan teknologi instruksional menekankan reka bentuk dan strategi yang digunakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Semasa proses pengajaran berlangsung, guru hendaklah memastikan perhatian pelajar dititikberatkan kerana ia merupakan perkara penting dalam menggalakkan aktiviti pembelajaran berlaku. Menurut Anon (2014), motivasi mempunyai kaitan dengan kepentingan pelajar agar mereka mempunyai minat yang tinggi terhadap mata pelajaran tertentu dan boleh meningkatkan motivasi mereka untuk belajar. Penggunaan teknologi dalam bilik darjah pastinya menarik perhatian pelajar belajar seiring memotivasikan pelajar untuk terus mengikuti pengajaran guru. Misalnya penggunaan klip video pada awal set induksi akan membina naluri dan rasa ingin tahu pelajar pada langkah pengajaran seterusnya.
Selain daripada itu, prinsip kedua ialah aktif. Belajar merupakan suatu proses aktif yang dilakukan oleh seseorang untuk mengubah tingkah laku dan pemikiran menjadi lebih baik. Aplikasi teknologi instruksional hendaklah digunakan dalam pengajaran dengan melihat strategi dan kaedah yang sesuai dengan pemilihan tajuk dan aktiviti yang dirancang. Pengajaran yang berlangsung seharusnya aktif dan mempunyai komunikasi dua hala antara guru dengan pelajar mahupun pelajar dengan pelajar. Strategi pengajaran yang digunakan oleh guru hendaklah berpusatkan pelajar atau berpusatkan kepada bahan agar pembelajaran tidak menjadi bosan lantaran komunikasi sehala semata-mata. Guru harus lebih kreatif merancang aktiviti yang boleh menjana pemikiran pelajar dan memberi peluang kepada semua pelajar mengikuti pembelajaran. Misalnya aktiviti perbincangan dalam kumpulan berkaitan tajuk “Kesan Pencemaran Terhadap Manusia”. Aktiviti ini akan melibatkan semua pelajar dan pastinya komunikasi dua hala akan berlangsung kerana perkongsian, perbincangan dan pendapat yang berbeza daripada semua ahli kumpulan.
Prinsip seterusnya ialah penglibatan secara langsung. Prinsip ini jelas menekankan pengalaman pelajar secara langsung terlibat dalam aktiviti yang dilakukan di dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Menurut Anon (2014), setiap individu mesti terlibat secara langsung untuk merasa atau mengalaminya. Bagi memberikan pengalaman baru kepada pelajar, aktiviti yang dilaksanakan oleh guru hendaklah melibatkan semua pelajar. Teknologi instruksional menekankan pengurusan bilik darjah yang baik oleh guru. Misalnya, dalam aktiviti berkumpulan menyusun perkataan menjadi ayat, setiap individu di dalam kumpulan hendaklah memberi pandangan dan pendapat tentang susunan perkataan tersebut. Faktor bilangan ahli kumpulan hendaklah dititikberatkan oleh guru. Jumlah yang terlalu ramai di dalam satu kumpulan akan mewujudkan pelajar yang diam dan tidak melibatkan diri dalam sebarang aktiviti berkumpulan.
Seterusnya, prinsip pengulangan. Pembelajaran melibatkan prinsip pengulangan yang memerlukan pelajar mengulangi apa yang telah dipelajari sebelumnya. Pengalaman pembelajaran pelajar pada masa lalu akan diaplikasikan dalam pembelajaran akan datang. Pembelajaran yang mengalami proses pengulangan memudahkan pemahaman dan menguatkan daya ingatan pelajar. Misalnya, pembelajaran menggunakan komputer di dalam bilik darjah agak kekok bagi pelajar yang pertama kali menggunakannya. Namun, jika pembelajaran menggunakan komputer digunakan setiap minggu, pelajar akan tahu dan mahir mengendalikan komputer tanpa perlu bantuan dan bimbingan daripada guru. Tambahan itu, kemahiran yang diajar kepada pelajar hendaklah mengikut aras kebolehan pelajar agar pembelajaran yang diterima oleh pelajar menyeronokkan. Hal ini akan meningkatkan nisbah pengulangan pembelajaran pada masa hadapan.
Prinsip seterusnya ialah cabaran. Pelajar akan tertarik kepada pembelajaran yang berunsurkan cabaran. Menurut Anon (2014), bahan pembelajaran yang dilaksanakan hendaklah mencabar seperti soalan berkaitan masalah yang perlu diselesaikan agar para pelajar tercabar untuk terus mengkajinya. Aktiviti yang dirancang guru hendaklah sesuai dan seiring dengan kebolehan pelajar. Aktiviti penyelesaian masalah secara berkumpulan akan menjana pemikiran kritis dan mencabar kemahiran berfikir aras tinggi pelajar. Guru boleh menunjukkan video slaid nota kepada pelajar sebelum memberikan masalah kepada pelajar. Selain itu, guru juga boleh merancang aktiviti permainan berunsurkan pertandingan. Aktiviti seperti ini akan meningkatkan penglibatan pelajar semasa aktiviti berlangsung.
Tambahan itu, prinsip pengukuhan dan maklum balas hendaklah dipraktikkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Teknologi instruksional menekankan reka bentuk pengajaran yang dilaksanakan di dalam billik darjah. Keperluan untuk pembelajaran hendaklah dipenuhi untuk mencapai tujuan dan maksud belajar. Seorang pelajar akan lebih bersemangat untuk belajar jika mereka dipuji dan diberi penghargaan hasil daripada perkara baik yang dilakukannya. Hasil yang diperolehnya sangat memuaskan hingga ia boleh menjadi titik tolak yang mempengaruhi pembelajaran yang akan datang.
Prinsip terakhir ialah perbezaan individu. Guru perlu sedar akan hakikat bahawa proses pembelajaran setiap individu adalah berbeza, secara fizikal mahupun mental. Oleh itu, guru hendaklah bijak mengatur proses pembelajaran yang sesuai dengan tahap kebolehan pelajar. Guru perlu membantu pelajar untuk mengetahui serta memahami kelemahan dan kekuatan yang ada pada dirinya sendiri agar pelajar boleh membaiki kelemahannya sesuai dengan kebolehan yang ada pada dirinya. Bilik darjah lazimnya mempunyai tiga tahap kebolehan pelajar iaitu cepat, sederhana dan lambat. Guru boleh menggunakan kreativiti sendiri untuk menentukan aktiviti yang sesuai dilaksanakan bagi ketiga-tiga tahap kebolehan pelajar tersebut.
Adibah Ishak. (2012). Prinsip Teknologi Pengajaran. http://www.slideshare.net/adibahishak123/prinsip-teknologi-pengajaran. Diakses pada 23 Mac 2016.
Anon. (2014). Prinsip-prinsip pembelajaran. http://www.informasi-pendidikan.com/2014/01/prinsip-prinsip-pembelajaran.html. Diakses pada 23 Mac 2016.
Emran Yunus. (n.d.). Teori dan Reka Bentuk Instruksional. https://www.academia.edu/4381882/TEORI_DAN_REKABENTUK_INSTRUKSIONAL. Diakses pada 23 Mac 2016.
Habibah Hj. Lateh., & Arumugam Raman. (2005). Web-Based Map Reading in Geography. http://pppjj.usm.my/mojit/articles/pdf/Dec05/12-A_STUDY_ON_THE_USE_OF_INTERACTIVE_WEB_BASED_1-final.pdf. Diakses pada 23 Mac 2016.
Kang Hiz. (2015). Pengertian dan Prinsip Pembelajaran. http://kafeilmu.com/pengertian-dan-prinsip-pembelajaran/. Diakses pada 23 Mac 2015.
Nik Najibah. (2012). Definisi Teknologi Instruksional. http://www.scribd.com/doc/114599610/Definisi-Teknologi-Instruksional#scribd. Diakses pada 23 Mac 2016.
Seels B. dan Richey R. (1994). Instructional Technology: The definition and domains of the field. Washington DC: Association for Educational Communications and Technology.
Snelbecker, G. (1974). Learning theory, instructional theory and psychoeducational design. New York: Mc Graw Hill.
Yusup Hashim. (2006). Penggunaan Teknologi Instruksional. http://yusuphashim.blogspot.my/2006/12/penggunaan-teknologi-instruksional.html. Diakses pada 23 Mac 2016.
No comments:
Post a Comment