Menurut Seels & Richey (1994), teknologi instruksional terbahagi kepada lima domain iaitu reka bentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan dan penilaian. Pengajaran dan pembelajaran guru di dalam bilik darjah hendaklah mempraktikkan teknologi instruksional bagi memudahkan guru dan pelajar melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Penggunaan ICT pastinya menjadi pilihan bagi para pendidik untuk menyampaikan ilmu kepada para pelajar.
Domain reka bentuk merupakan proses untuk menentukan komponen sistem instruksional, ciri-ciri dan keperluan bagi proses pembelajaran. Terdapat empat bidang yang ada di dalam domain reka bentuk iaitu reka bentuk sistem instruksional, reka bentuk mesej, strategi instruksional dan ciri-ciri pelajar. Reka bentuk sistem instruksional merupakan sebuah tatacara yang tersusun dan sistematik untuk membuat analisis, mereka bentuk, membina, melaksana dan menilai satu unit pelajaran atau satu kurikulum agar dapat membantu atau menambahbaik pelajar belajar dan guru mengajar.
Misalnya dalam bahan pengajaran yang dihasilkan oleh Habibah Lateh dan Arumugam Raman yang mengkaji tentang bahan “Web-based Map Reading in Geography”. Kajian yang dilaksanakan ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan peta interaktif dalam meningkatkan pencapaian pelajar dari segi membaca peta, mentafsir peta serta memahami geografi berbanding menggunakan peta statik. Terdapat dua kumpulan yang dibentuk iaitu kumpulan eksperimen yang menggunakan peta interaktif dan kumpulan kawalan yang menggunakan peta statik dalam mempelajari kemahiran membaca peta. Menurut Habibah dan Arumugam (2005), peta interaktif ini mampu memfokuskan kawasan yang dikehendaki, mengubah hamparan peta secara topografi, tumbuh-tumbuhan, sempadan dan boleh mencetak peta. Dapatan kajian mendapati kumpulan eksperimen yang menggunakan peta interaktif boleh menguasai latihan berbentuk animasi berbanding kumpulan kawalan yang hanya menggunakan peta statik.
Bidang kedua dalam domain reka bentuk ialah reka bentuk mesej yang melibatkan perancangan untuk menentukan cara dan format media paling berkesan untuk menyampaikan mesej kepada pelajar. Mesej atau pengajaran yang ingin disampaikan oleh guru di dalam bilik darjah hendaklah dirancang lebih awal agar proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar. Guru seharusnya memilih cara yang paling mudah dan berkesan kepada pelajar. Misalnya guru menunjukkan klip video tentang “Kelapa” dalam tajuk pengajaran “Kegunaan Kelapa”. Klip video tersebut mengandungi pelbagai input yang boleh memberi gambaran kepada pelajar tentang kegunaan kelapa.
Bidang ketiga dalam domain reka bentuk ialah reka bentuk strategi instruksional yang melibatkan proses memilih dan menyusun aktiviti pembelajaran dalam sesuatu unit pelajaran seperti urutan, kandungan, domain pembelajaran, kaedah dan media yang paling sesuai untuk mengukuhkan proses pembelajaran. Misalnya dalam satu proses pengajaran dan pembelajaran, guru akan bermula dengan set induksi, diikuti oleh langkah-langkah pengajaran dan akhirnya penutup. Dalam set induksi, guru menunjukkan klip video. Kemudian, dalam langkah-langkah pengajaran pula guru akan menyusun aktiviti daripada aktiviti berkumpulan kepada aktiviti individu.
Bidang terakhir dalam domain reka bentuk ialah menganalisis ciri-ciri pelajar seperti menentukan kemahiran, pengetahuan pelajar serta sikap sedia ada yang memberi kesan terhadap proses pembelajaran. Sebelum memulakan pengajaran, guru seharusnya berkenalan dan peka dengan ciri-ciri pelajar yang ada di dalam bilik darjah. Guru perlu mengenal pasti pelbagai aras kebolehan dan pengetahuan sedia ada murid. Latar belakang pelajar perlu diketahui guru agar pengajaran guru akan menjadi lebih mudah dan menarik.
Domain kedua dalam teknologi instruksional ialah domain pengembangan atau domain pembinaan yang melibatkan proses menterjemah spesifikasi reka bentuk bagi menghasilkan bahan instruksional. Bahan instruksional terdiri daripada bahan bercetak, alat pandang dan dengar, bahan berasaskan komputer dan bahan multimedia. Domain ini menekankan pembinaan bahan untuk mengembangkan potensi dan pengetahuan pelajar. Guru perlu membina bahan bantu untuk memudahkan pengajaran. Misalnya, guru membina sebuah klip video berkaitan kelapa. Guru perlu mencari bahan dan maklumat berkaitan kelapa dan dimasukkan di dalam klip video “Kelapa”. Walau bagaimanapun, bahan-bahan dan maklumat pengajaran boleh dicari dalam laman-laman web pembelajaran untuk memudahkan guru. Guru boleh mendapatkan klip video pembelajaran di Youtube ataupun mendapatkan audio dari laman web yang menyediakan audio yang diperlukan. Tambahan itu, guru juga boleh menyediakan bahan interaktif yang mengandungi nota, pembelajaran pada hari itu dan juga soalan atau kuiz.
Seterusnya, domain ketiga teknologi instruksional ialah domain penggunaan. Domain ini adalah tindakan menggunakan kaedah dan model instruksional, bahan dan perkakasan media dan persekitaran di dalam proses pengajaran untuk meningkatkan suasana pembelajaran. Setelah guru menyediakan bahan pengajaran klip video “Kelapa”, guru akan menggunakan bahan tersebut di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan bahan adalah bergantung kepada pilihan dan kreativiti guru. Misalnya, guru boleh memancarkan klip video kepada kelas dan klip video tersebut akan ditonton oleh pelajar. Guru juga boleh menggunakan cara lain seperti membina laman pembelajaran di dalam Frog VLE dan setiap pelajar akan mengakses laman tersebut pada skrin komputer mereka. Penggunaan Frog VLE dlihat lebih mudah dan ringkas jika dibandingkan dengan kaedah tradisional kerana dengan adanya laman interaktif ini, guru hanya perlu memberikan arahan ringkas dan pelajar hanya perlu melaksanakan arahan yang diberi. Guru akan memberikan bimbingan minimum dan sekadar menjadi fasilitator di dalam bilik darjah, manakala pelajar pula akan melakukan segala aktiviti pembelajaran.
Domain keempat teknologi instruksional ialah domain pengurusan. Domain ini melibatkan kawalan ke atas teknologi instruksional menerusi perancangan, penyusunan, penyelarasan dan penyeliaan teknologi pendidikan untuk membolehkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran berjalan secara sistematik dan berkesan. Pengurusan bilik darjah perlu ditekankan oleh guru semasa sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Kawalan kelas semasa aktiviti dijalankan tidak boleh dipandang enteng. Misalnya, penggunaan komputer untuk sesi pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan Frog VLE akan menimbulkan rasa teruja pelajar. Hal ini pastinya menyebabkan kelas berada dalam keadaan bising dan kurang terkawal. Guru perlu memainkan peranan dan mengembalikan keadaan yang terkawal dan tenang.
Domain kelima dalam teknologi instruksional ialah domain penilaian. Domain penilaian merupakan proses untuk menentukan kesesuaian dan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran atau program pendidikan yang telah dijalankan. Misalnya seperti penilaian pencapaian pelajar, penilaian penggunaan media, penilaian reka bentuk dan pembinaan bahan pengajaran serta penilaian program atau projek media pendidikan. Terdapat empat kategori dalam domain penilaian iaitu penilaian analisis masalah pengajaran, penilaian kriteria, penilaian formatif dan penilaian sumatif. Penilaian analisis masalah pengajaran dilihat melalui refleksi guru terhadap sesi pengajaran dan pembelajaran yang telah berlangsung pada hari tersebut. Penilaian formatif dan sumatif lazimnya diberikan kepada pelajar. Pada akhir aktiviti pengajaran, pelajar akan menjawab soalan berbentuk penilaian formatif untuk menilai pemahaman pelajar terhadap pembelajaran pada hari tersebut.
Adibah Ishak. (2012). Prinsip Teknologi Pengajaran. http://www.slideshare.net/adibahishak123/prinsip-teknologi-pengajaran. Diakses pada 23 Mac 2016.
Anon. (2014). Prinsip-prinsip pembelajaran. http://www.informasi-pendidikan.com/2014/01/prinsip-prinsip-pembelajaran.html. Diakses pada 23 Mac 2016.
Emran Yunus. (n.d.). Teori dan Reka Bentuk Instruksional. https://www.academia.edu/4381882/TEORI_DAN_REKABENTUK_INSTRUKSIONAL. Diakses pada 23 Mac 2016.
Habibah Hj. Lateh., & Arumugam Raman. (2005). Web-Based Map Reading in Geography. http://pppjj.usm.my/mojit/articles/pdf/Dec05/12-A_STUDY_ON_THE_USE_OF_INTERACTIVE_WEB_BASED_1-final.pdf. Diakses pada 23 Mac 2016.
Kang Hiz. (2015). Pengertian dan Prinsip Pembelajaran. http://kafeilmu.com/pengertian-dan-prinsip-pembelajaran/. Diakses pada 23 Mac 2015.
Nik Najibah. (2012). Definisi Teknologi Instruksional. http://www.scribd.com/doc/114599610/Definisi-Teknologi-Instruksional#scribd. Diakses pada 23 Mac 2016.
Seels B. dan Richey R. (1994). Instructional Technology: The definition and domains of the field. Washington DC: Association for Educational Communications and Technology.
Snelbecker, G. (1974). Learning theory, instructional theory and psychoeducational design. New York: Mc Graw Hill.
Yusup Hashim. (2006). Penggunaan Teknologi Instruksional. http://yusuphashim.blogspot.my/2006/12/penggunaan-teknologi-instruksional.html. Diakses pada 23 Mac 2016.
No comments:
Post a Comment