Teknik Pengajaran dan Pembelajaran
Bahasa Melayu
Teknik: Audio-Lingual
Konsep
1. Kaedah ini merupakan gabungan dua kemahiran iaitu
kemahiran mendengar (audio) dan
kemahiran bertutur
(lingual).
2. Kaedah ini mementingkan penggunaan bahan bantu belajar
berupa alat-alat audio seperti
radio, pita
rakaman dan compact disk (audio).
3. Bahan-bahan yang diperdengarkan kepada murid-murid ialah
petikan bunyi haiwan, bunyi
sesuatu suasana
misalnya suasana seram, senikata lagu, nyanyian, petikan cerita, sajak, dan
sebagainya.
4. Melalui kaedah ini, murid-murid akan mendengar (contohnya
bunyi sajak daripada pita
rakaman).
5. Melalui pengalaman mendengar tersebut, murid-murid akan
berlatih menyebut perkataan,
frasa dan ayat
yang didengar termasuk nada dan intonasinya secara latih tubi.
6. Murid-murid seterusnya akan berlatih mendeklamasikan
sajak dengan rakan secara
berpasangan atau
berkumpulan.
7. Melalui kaedah ini, murid-murid lebih mudah mengingat
maklumat yang didengar. Ingatan
murid-murid juga
dapat diperkukuh dengan cara mendengar semula rakaman dan berbincang
dengan
rakan-rakan.
Kelebihan
1.Pelajar akan
mendengar dengan teliti apa yang disampaikan
2.Pelajar boleh
bertutur dengan sebutan dan intonasi yang betul
3.Pelajar akan
lebih berani dan berkayakinan mengutarakan jawapan dan soalan yang
diajukan
4.Pelajar dapat
berfikir secara kreatif, kritis dan inovatif terhadap topik yang dipelajari
Kelemahan
1.
Makna sukar difahami bagi pelajar yang tidak memberikan perhatian
2.
Kelas pembelajaran tidak dapat dikawal jika sesuatu cerita atau topik yang
disampaikan
tidak menarik
3.
Pelajar yang tidak memahami topik pelajaran akan menjadi bosan
No comments:
Post a Comment