Sunday, 29 December 2013

Intervensi Dengar Tutor


Teknik Pengajaran Bahasa Melayu
Teknik Pengajaran  Oral –Aural ( Dengar –tutur )

Konsep
1.Teknik oral-aural  atau kaedah dengar –tutur ini menggunakan dialog untuk dihafaz dan
   diikuti secara  ajukan.
2.Teknik ini bermula dengan sebutan lisan. Latih tubi dan dialog  dijalankan dengan memberi
   perhatian kepada intonasinya yang betul.
3.Perkara yang menjadi objektif bagi kaedah ini ialah sebutan penutur jati bahasa itu.
4.Latih tubi boleh dijalankan dengan menggunakan bahan pandang dengar yang lengkap.
5.Latihan menyebut dan membaca bahan dikawal dan disediakan dengan sistematik. 6.Sistem
   tatabahasa yang diberi kepada murid diperkenalkan secara induktif dan dengan pemeringkatan
   yang teratur.
7.Perbendaharaan kata misalnya diberi sedikit demi sedikit pada awalnya dan selalunya dalam
   konteks yang bermakna.
8.Setelah menguasai bacaan, murid diberi latihan dengan aktiviti menulis secara terkawal
   sebelum memulakan penulisan bebas.

Objektif Pengajaran

1.Objektif  pengajaran bahasa mengikut kaedah ini lebih mengutamakan kemahiran mendengar
   dan bertutur.
2. Oleh itu murid ditekankan kepada aspek mendengar dan kemudiannya bertutur dengan
    menggunakan dialog untuk dihafaz dan diikuti secara ajukan.
3.Latih tubi dan dialog dijalankan dalam cara yang realistik memberi perhatian kepada intonasi
   yang betul.

Kelebihan
1.Pelajar akan mendengar   dengan teliti apa yang disampaikan
2.Pelajar boleh bertutur dengan sebutan dan intonasi yang betul
3.Pelajar memberi perhatian sepenuhnya kerana khusuk mendengar cerita dan soalan yang
   dikemukakan
4.Pelajar akan lebih berani dan berkayakinan mengutarakan jawapan dan  soalan yang diajukan
5.Pelajar dapat berfikir secara kreatif, kritis dan inovatif terhadap topik yang dipelajari

Kelemahan
1.    Ejaan bagi setiap perkataan sukar dan tidak dapat dicam oleh pelajar yang lemah
2.    Makna sukar difahami bagi pelajar yang tidak memberikan perhatian
3.    Kelas pembelajaran tidak dapat dikawal jika sesuatu cerita atau topik yang disampaikan
       tidak menarik
4.    Pelajar yang tidak memahami topik pelajaran akan menjadi bosan
5.    Pelajar yang sederhana dan lemah tidak dapat mengeluarkan idea dan pendapat kerana sukar
       mamahami maksud cerita dan perkara yang disampaikan

No comments:

Post a Comment