Thursday, 31 January 2019

PAT: JEHIN ANAK JAMES (EXCITED SPINNER)


EXCITED SPINNER



NAMA GURU : JEHIN ANAK JAMES
SEKOLAH   : SMK MEDAMIT, LIMBANG
SUBJEK  : PENDIDIKAN MORAL
TAJUK INTERVENSI : EXCITED SPINNER
KELAS  : TINGKATAN 4B


1.0 PENDAHULUAN

Peluang yang diberikan oleh SISC+ kepada saya ini tidak saya sia-siakan. Banyak yang saya belajar mengenai teknik pembelajaran abad ke-21 (PAK21). Saya guru yang dibimbing oleh Dr. Usang AK Ngrambang, banyak ilmu, tunjuk ajar dan nasihat beliau yang saya terima dan terapkan dalam PDPC saya. Hasilnya sangat memberansangkan dari segi penglibatan pelajar. Bimbingan dari Dr Usang juga telah membuat saya mencetuskan satu idea yang saya yakin sangat berguna dalam PDPC saya. Idea tersebuat adalah teknik “excited spinner”.

2.0 ISU YANG DIPILIH

Isu yang saya pilih adalah mengenai memvariasikan teknik memilih pelajar untuk menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru ataupun memilih pelajar untuk sebarang aktiviti PDPC. Mengikut pemerhatian dan pengalaman saya sendiri, kebanyakan guru jika mengajukan soalan. Mereka cenderung menggunakan teknik pemilihan rawak, iaitu guru akan memilih mengikut suka hati. Maka, pemilihan itu pasti ada tidak keseimbangan yang bermaksud guru akan lebih suka memilih pelajar yang beliau rasa boleh jawab. Justeru, pelajar yang jarang dipilih atau tidak pernah dipilih untuk menjawab sesuatu soalan guru akan lebih menjadi pasif dan tidak dapat menyuarakan pendapat mereka sendiri. Akibatnya, pelajar tersebut lebih banyak mendiamkan diri dari terlibat dalam aktiviti PDPC.

3.0 OBJEKTIF KAJIAN / INTERVENSI

Intervensi ini dibuat dengan bertujuan membantu guru untuk mempelbagaikan cara mereka untuk memilih pelajar. Guru tidak akan lagi bergantung dengan satu teknik pemilihan pelajar. Intervensi ini juga bertujuan memasukkan aspek ICT atau teknologi dalam PDPC guru-guru.

ARTIKEL PENUH DALAM PAUTAN BERIKUT:

No comments:

Post a Comment