Thursday, 31 January 2019

PAT: KIRANJIT SINGH A/L GURCHARAN SINGH (MENINGKATKAN KEBERKESANAN MENJAWAB SOALAN KBAT SEJARAH DENGAN KAD PES)


Oleh;


KIRANJIT SINGH A/L GURCHARAN SINGH
SMK MEDAMIT, LIMBANG
SARAWAK.


ABSTRAK

Sejarah ialah satu mata pelajaran teras dalam kurikulum sekolah menengah di Malaysia dan menjadi mata pelajaran wajib lulus dalam peperiksaan SPM sejak tahun 2013. Bermula dari tahun 2013 mata pelajarn sejarah terutamanya dalam kertas 2 dan kertas 3 menggunakan soalan-soalan KBAT. Soalan KBAT TERBUKA ini membawa markah yang banyak dan bilangannya telah bertambah sejak tahun 2013 hingga sekarang. Kumpulan pelajar daripada kelas 5B sering menghadapi masalah dalam memahami dan menjawab soalan-soalan KBAT TERBUKA ini. Majoriti pelajar dalam kelompok ini tidak dapat menjawab soalan ini dengan berkesan .Bahkan ada yang tidak mendapat sebarang markah daripada soalan-soalan ini yang sekaligus menyumbang kepada kegagalan mendapat markah yang baik dalam peperiksaan. Oleh itu “KAD PES” telah dicipta bagi membolehkan para pelajar memahami serta dapat menjawab soalan-soalan KBAT TERBUKA dan baik dan mendapat markah yang tinggi. KAD PES ini telah membawa perubahan kepada kelompak pelajar yang menghadapi masalah ini. Setelah pendekatan ini digunakan kelompok pelajar yang menghadapi masalah menjawab soalan ini telah berjaya memahami bagaimanacara mengolah jawapan bagi soalan sebegini. Keadaan ini sekaligus telah meningkatkan keyakinan dalam diri mereka untuk menjawab soalan dalam ujian dan latihan yang diberikan.

ARTIKEL PENUH DALAM PAUTAN BERIKUT:

https://docs.google.com/document/d/1OV9rhtguGKdDxXMPSAskdBfVt_PhDq_DlAEhhIAAnKw/edit?usp=sharing

No comments:

Post a Comment