Tuesday, 29 January 2019

PAT:FRANKLIN HARISSON ANAK SAMPAI ( REKOD PENYEMAKAN BUKU LATIHAN MURID)

PERKONGSIAN AMALAN TERBAIK (PAT) 2018

NAMA GURU : FRANKLIN HARISSON ANAK SAMPAI

SEKOLAH      : SK BUKIT LUBA, LIMBANG                                               

SUBJEK         : MATEMATIK

TAJUK INTERVENSI / PAT : REKOD PENYEMAKAN BUKU LATIHAN MURID

KELAS / KUMPULAN SASARAN : TAHUN 5 / 15 ORANG MURID


1.0          PENDAHULUAN
Hasil kerja murid merupakan tugasan yang diberi oleh guru selepas sesi pembelajaran dan pengajaran sebagai peneguhan kefahaman murid untuk memenuhi keperluan sukatan matapelajaran. Buku latihan murid pula merupakan buku tulis yang digunakan oleh murid untuk membuat latihan bertulis yang diberikan oleh guru sebagai peneguhan kefahaman murid. Berdasarkan daripada pengalaman mengajar saya selama beberapa tahun, masalah lewat dan tidak menghantar buku latihan sudah menjadi perkara biasa dalam kalangan murid sekolah. Masalah yang berlaku ini boleh menjadi isu berat kepada pihak sekolah terutamanya kepada guru-guru apabila ditanya oleh pihak atasan berkenaan perkembangan murid dari segi pelajaran dan pembelajaran murid tersebut.
Tugas guru yang kian mencabar pada masa kini memerlukan guru untuk lebih bersedia dan meningkatkan cara kerja bagi menangani arus perubahan dalam sistem pendidikan pada masa kini yang menjurus kepada Pembelajaran Abad Ke 21. Dengan adanya Rekod Semakan Buku Latihan Murid, tugas guru dalam memantau hasil kerja dan perkembangan pembelajaran murid lebih mudah dan tidak akan ada isu guru tidak menyemak buku latihan murid atau murid selalu tidak menghantar buku latihan. Melalui intervensi ini, guru dapat melihat impak kepada murid dalam menghantar buku latihan dalam masa yang ditetapkan dan kerja guru akan menjadi lebih mudah dalam mengenal pasti murid yang tidak menghantar latihan.

2.0          ISU YANG DIPILIH
Isu yang dipilih dalam membuat intervensi ini ialah penyemakan buku latihan murid yang tidak berkala dan murid selalu tidak menghantar buku latihan.

3.0          OBJEKTIF KAJIAN / INTERVENSI

3.1          Mengenal pasti murid yang selalu tidak menghantar buku latihan.
3.2          Mendisiplinkan murid untuk menghantar buku latihan dalam masa yang ditetapkan.
3.3          Membuat rekod penyemakan buku latihan murid.

4.0       LANGKAH-LANGKAH PELAKSANAAN

4.1  Langkah / Strategi 1 :

·         Membuat senarai nama rekod penyemakan buku latihan murid dalam bentuk jadual.
·         Menetapkan tarikh penghantaran buku latihan matematik (mengikut tajuk yang diajar pada hari itu).



4.2  Langkah / Strategi 2 :

·         Meminta murid untuk menghantar buku latihan matematik pada tarikh yang ditetapkan.

4.3  Langkah / Strategi 3 :

·         Menyemak buku latihan murid dan merekod (tick) nama murid yang telah membuat penghantaran buku latihan.
·         Gunakan pen pelbagai warna untuk merekod (tick) nama murid yang telah menghantar buku latihan dan telah disemak oleh guru.
·         Pen Biru = Hantar mengikut masa ; Pen Merah = Hantar lewat
·         Tandakan ‘P’ bagi murid yang perlu membuat pembetulan dan meminta mereka menghantar semula buku latihan selepas membuat pembetulan.

4.4  Langkah / Strategi 4 :

·         Memulangkan semula buku latihan kepada murid dan meminta murid membuat pembetulan (dengan bimbingan guru).
·         Guru boleh memberikan ganjaran sebagai peneguhan positif kepada murid yang menghantar penuh buku latihan dalam bulan semasa.

5.0       IMPAK INTERVENSI
Intervensi yang telah dibuat memudahkan guru untuk mengesan murid yang tidak menghantar buku latihan. Hasil daripada intervensi ini juga membantu guru dalam mendisiplinkan murid untuk membuat kerja dan menghantar buku latihan dalam masa yang ditetapkan.

6.0       KESIMPULAN / CADANGAN

Rekod penyemakan buku latihan ini sangat membantu dan memberikan impak yang baik kepada murid. Murid akan lebih peka dengan masa yang telah ditetapkan oleh guru untuk menghantar buku latihan dan memudahkan guru untuk mengenal pasti murid yang sentiasa lambat atau tidak menghantar latihan yang diberikan. 

No comments:

Post a Comment