Tuesday, 29 January 2019

PAT: HAFIZ BIN ALI (PEMBELAJARAN TERBEZA BERDASARKAN PENILAIAN LATIHAN MELALUI TAHAP PENGUASAAN MURID)

NAMA GURU : HAFIZ BIN ALI
SEKOLAH : SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN KUBONG, LIMBANG, SARAWAK.
SUBJEK : BAHASA MELAYU
TAJUK INTERVENSI : PEMBELAJARAN TERBEZA BERDASARKAN PENILAIAN LATIHAN MELALUI TAHAP PENGUASAAN MURID.
KELAS : 2 KRK D
JUMLAH PELAJAR : 37 orang

  
ISI KANDUNGAN :

1.0  PENDAHULUAN

Pembelajaran terbeza merupakan salah satu kaedah yang telah digunakan dalam menempuh era Pembelajaran Abad Ke 21. Pelbagai kaedah yang boleh digunakan dalam membantu pelajar untuk meningkatkan kemahiran dalam sesuatu subjek. Pembelajaran terbeza merupakan proses menyesuaikan pengajaran untuk memenuhi keperluan murid yang berbeza-beza. Lawrence-Brown (2004) mengesahkan bahawa arahan yang dibezakan dapat membolehkan pelajar-pelajar dengan pelbagai kebolehan-dari pelajar yang berbakat kepada mereka yang mempunyai kecacatan ringan atau lebih teruk-untuk menerima pendidikan yang sesuai di dalam bilik darjah yang inklusif. Pengajaran dan pembelajaran yang terbeza dalam bilik darjah, Lawrence-Brown menerangkan bagaimana seorang guru dapat mengatasi tujuan pelan pendidikan individu pelajar dengan menyesuaikan kelas kurikulum termasuk manipulatif, alat bantu visual, carta, audiotapes, dan harapan yang jelas, sementara juga menawarkan kurikulum pengayaan kepada pelajar berbakat.

2.0  ISU YANG DIPILIH

Dalam menghasilkan sesebuah karangan, didapati pelajar amat sukar untuk menghuraikan sesuatu idea yang telah dikemukakan berkaitan dengan tajuk yang telah dikemukakan dalam sesuatu aktiviti pembelajaran di sekolah. Setiap pelajar dalam sesebuah kelas mempunyai pelbagai aras kefahaman sendiri bergantung dengan penerimaan pelajar tersebut serta bergantung dengan pengetahuan sedia ada pelajar itu sendiri. Kefahaman pelajar boleh dibahagikan kepada 3 aras iaitu aras tinggi, sederhana dan rendah. Oleh itu, pendekatan teknik pembelajaran terbeza merupakan salah satu kaedah yang sesuai digunapakai dalam membantu pelajar untuk mencapai objektif yang ditetapkan. Penggunaan pembelajaran terbeza ini mampu untuk membantu pelajar untuk mengembangkan idea mengikut aras kefahaman masing-masing.

      Oleh itu, pembelajaran terbeza ini telah dipilih untuk digunakan dalam pembelajaran pelajar tingkatan 2 SMK Kubong bagi menghasilkan karangan kerana pelajar dalam kelas tersbut mempunyai aras kefahaman yang berbeza. Isu ini dikaitakan dengan kaedah ini berdasarkan keputusan peperiksaan yang telah dijalankan.

3.0  OBJEKTIF KAJIAN / INTERVENSI

Secara amnya, objektif kaedah ini bagi membantu pelajar mengembangkan idea dalam membuat karangan memandangkan pelajar mempunyai aras kefahaman tersendiri.

4.0  LANGKAH-LANGKAH PELAKSANAAN

4.1  LANGKAH 1

Kelas dimulakan seperti biasa dan guru menerangkan kepada pelajar berkaitan dengan pembelajaran yang akan dilakukan. Guru menerangkan isu berkaitan dengan tajuk yang akan dipelajari dan pelajar perlu memberi pandangan berkaitan dengan isu yang dibincangkan. Isu yang dibincangkan ialah berkaitan dengan “punca berlakunya gejala ponteng dalam kalangan pelajar di sekolah”. Pelajar dan guru berbincang secara dua hala dalam memastikan tahap kefahaman pelajar dalam sesuatu isu tersebut.



4.2  LANGKAH 2

Guru membahagikan murid dalam beberapa kumpulan berdasarkan aras kefahaman pelajar iaitu aras tinggi 2 kumpulan, aras sederhana 2 kumpulan dan aras rendah 2 kumpulan. Pembahagian kumpulan adalah berdasarkan keputusan peperiksaan pelajar yang lepas dan berdasarkan pemerhatian guru semasa permulaan perbincangan.

4.3  LANGKAH 3

Guru mengedarkan latihan yang telah disediakan mengikut aras kefahaman pelajar iaitu aras tinggi, aras sederhana dan aras rendah. Dua kumpulan yang mempunyai tahap penguasaan yang tinggi diberikan latihan yang meminta mereka untuk menghuraikan idea yang telah disediakan iaitu dua idea yang berkaitan dengan punca berlakunya gejala ponteng dalam kalangan pelajar di sekolah. Kumpulan pada aras ini berbincang dalam kumpulan untuk mengembangkan idea berdasarkan idea yang telah disediakan oleh guru. Kumpulan bagi aras ini merupakan pelajar yang mampu untuk menghuraikan idea menggunakan Bahasa yang menarik dan pelbagai.

      Bagi aras sederhana, dua kumpulan yang dibentuk diedarkan latihan berbentuk rangka karangan bagi dua idea yang telah disediakan. Guru telah memberikan rangka karangan bagi membantu pelajar dalam aras sederhana untuk mengembangkan huraian yang baik. Rangka karangan tersebut mampu untuk menjana idea pelajar dalam aras tersebut untuk menghasilkan karangan yang baik dan menarik.

      Bagi kumpulan yang mempunyai kefahaman rendah pula, guru telah mengedarkan latihan yang meminta mereka untuk melengkapkan dua perenggan idea yang telah disediakan berdasarkan format huraian yang betul tetapi dikosongkan beberapa bahagian untuk dilengkapkan oleh pelajar. Tujuannya ialah bagi merangsang idea pelajar untuk menghasilkan huraian yang lebih menarik dan membantu pelajar untuk meningkatkan kemahiran dalam menghasilkan karangan semasa peperiksaan.

      Sepanjang langkah ini dijlankan, pelajar mendapat bimbingan daripada guru dan rakan lain dan menggunakan kaedah perkongsian antara pelajar.

4.4  LANGKAH 4
Pada akhir kelas, pelajar menghantar latihan yang telah dibincangkan untuk disemak oleh guru pada masa yang sama di dalam kelas. Tujuan penyemakan terus dilakukan adalah untuk memastikan pelajar mengetahui kesalahan yang telah dibuat dan mampu untuk membuat pembetulan dalam masa yang sama.


5.0  IMPAK INTERVENSI

Penguasaan pelajar mengikut tahap akan memudahkan pemahaman mereka dalam sesuatu subjek tersebut. Dengan adanya kaedah pembeajaran terbeza ini, pelajar akan lebih mudah untuk menghasilkan huraian idea dalam meghasilkan karangan  dengan bantuan latihan mengikut tahap yang telah diberikan. Selain itu, daya pemikiran murid akan lebih berkembang dengan adanya bantuan yang disediakan. Guru sebagai pembimbing akan lebih mudah untuk membimbing murid terutama murid yang berada dalam tahap rendah. Murid akan menjadi lebih mudah untuk berfikir dan mampu untuk menjana idea dengan lebih kritis.



6.0  KESIMPULAN / CADANGAN


Secara kesimpulannya, pembelajaran terbeza merupakan salah satu kaedah yang sangat sesuai digunakan dalam meningkatkan kemahiran seseorang pelajar itu dalam sesuatu subjek amnya dalam subjek Bahasa Melayu. Hal ini demikian kerana, Bahasa Melayu merupakan salah satu subjek yang memerlukan seseorang pelajar untuk berfikir secara kritis dalam menghasilkan idea yang menarik dan gramatis. Oleh itu, kaedah pembelajaran terbeza ini merupakan kaedah yang sangat menarik dilakukan dan sangat berkesan dalam membantu pelajar meningkatkan kemahiran terurtama pelajar dalam kalangan aras rendah. Hal ini demikian kerana, kaedah ini mampu merangsang pemikiran pelajar untuk menjadi lebih kritis dan kreatif.

No comments:

Post a Comment