A) MAKLUMAT GURU DAN INTERVENSI/PAT
NAMA GURU: SITI NOR
AZWA BINTI BUJANG
SEKOLAH: SMK LIMBANG
SUBJEK: SEJARAH
TAJUK INTERVENSI:
APLIKASI “FRIEND’S CARD” DALAM
PDPC SEJARAH
KELAS: 2 DELIMA (30
ORANG PELAJAR)
B) ISI KANDUNGAN
1.0 PENDAHULUAN
Sebahagian besar daripada
murid kelas Tingkatan 2 Delima tidak dapat menguasai fakta sejarah dengan baik.
Lantaran itu keputusan peperiksaan yang diperolehi kurang memuaskan. Terdapat
seramai 30 orang murid di dalam kelas tersebut. Hasil daripada tinjauan awal
mendapati sebahagian besar murid dari kelas ini tidak lulus mata pelajaran
Sejarah dan yang lulus pun hanya mampu mencapai tahap D. Murid juga menghadapi
kesukaran dalam memahami dan mengingati fakta Sejarah. Kajian tindakan ini
berfokus kepada usaha memperkasakan kefahaman dan meningkatkan daya ingatan
pelajar terhadap fakta Sejarah. Justeru,murid telah diterapkan dengan
pendekatan pembelajaran secara kendiri melalui kaedah “Friend’s Card” sebagai
usaha meningkatkan prestasi murid. Berdasarkan perbandingan ujian pra dan ujian
pasca dan pemerhatian sikap murid, kajian ini dianggap berjaya kerana terdapat
peningkatkan markah dan berlaku perubahan terhadap sikap pelajar. Pelajar lebih
memberikan tumpuan dengan aktiviti penmbelajaran di dalam kelas dan memahami
isi penting Sejarah. Pelajar lebih rajin menggunakan buku teks untuk
mendapatkan jawapan.
ARTIKEL PENUH DALAM PAUTAN BERIKUT;
No comments:
Post a Comment