Tuesday, 29 January 2019

PAT:NURULAIN ‘AFIFAH BINTI RUSLI (Penggunaan Kaedah Stesen Dalam Subtopik Asid dan Alkali Sains Tingkatan 2)

MAKLUMAT GURU DAN INTERVENSI

NAMA GURU             : NURULAIN ‘AFIFAH BINTI RUSLI
SEKOLAH                  : SMK MEDAMIT, LIMBANG
SUBJEK                     : SAINS
TAJUK INTERVENSI : PENGGUNAAN KAEDAH STESEN DALAM PEMBELAJARAN SUBTOPIK ASID DAN ALKALI
SASARAN                 : 25 ORANG PELAJAR TINGKATAN 2A SMK MEDAMIT

1.0 PENGENALAN    

Asid dan alkali banyak digunakan dalam kehidupan seharian kita. Misalnya, ketika mandi kita gunakan sabun dan syampu yang beralkali untuk menghapuskan bakteria pada badan yang bersifat asid. Begitu juga dalam makanan, ada ketikanya kita menggunakan cuka yang bersifat asid. Menyedari betapa pentingnya pengetahuan tentang asid dan alkali dalam kehidupan, maka pembelajaran asid dan alkali masih diteruskan di dalam kurikulum Sains yang baharu. Sehubungan dengan itu, adalah menjadi tanggungjawab seorang guru untuk membantu memudahcarakan para pelajarnya dalam memahami sesuatu pembelajaran melalui penggunaan pelbagai kaedah yang dilihat bersesuaian.

Sekolah Menengah Kebangsaan Medamit merupakan sebuah sekolah luar bandar yang sedang meningkat naik dalam pelbagai aspek. Namun begitu, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Medamit bukanlah terdiri daripada golongan pelajar yang terpilih, malahan kebanyakan daripada mereka adalah datang dari keluarga yang berpendapatan rendah dan tidak menitikberatkan pendidikan. Oleh hal yang demikian, pengajaran oleh guru Sains menjadi lebih mencabar, tambahan pula kemudahan mengakses internet di sekolah ini adalah sangat terhad. Justeru itu, guru perlu menarik minat pelajar untuk mempelajari Sains, khususnya kerana subjek ini adalah salah satu subjek yang agak sukar bagi mereka.

2.0 ISU MASALAH

Dalam dunia yang dilingkari kemajuan sains dan teknologi ini, terdapat banyak kaedah PAK-21 yang telah diperkenalkan untuk membantu guru melaksanakan pembelajaran di dalam kelas. Namun begitu, tidak semua kaedah yang diperkenalkan sesuai dengan pelajar sekolah ini kerana ada kaedah yang dilihat terlalu panjang dan tidak dapat diterima oleh para pelajar. Disebabkan hal itu, saya selalu menghadapi masalah tidak cukup masa mengajar di dalam kelas memandangkan kandungan silibus Sains yang begitu banyak.


Selain itu juga, makmal sekolah saya sedang dalam penambahbaikan sejak bulan April yang lalu. Oleh  itu, makmal Sains tidak dapat digunakan. Hanya bahan tertentu sahaja yang dapat dibawa keluar dari makmal, manakala radas makmal tidak dapat dibawa keluar atas faktor keselamatan. Oleh itu, terdapat beberapa aktiviti yang melibatkan amali tidak dapat dijalankan.

ARTIKEL PENUH DALAM PAUTAN BERIKUT:

No comments:

Post a Comment