Pengenalan teknologi dalam pendidikan telah banyak menunjukkan impak positif kepada para pelajar. Penggunaan teknologi pada masa kini menunjukkan peningkatan pembelajaran dalam institusi pendidikan. Seiring dengan kemajuan dan kemahuan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KSSR), penggunaan teknologi dalam pengajaran sangat bersesuaian dan efektif dalam menyampaikan pengajaran. Ramsden dalam Adibah (2012) menyatakan bahawa belajar atau pembelajaran di sekolah seharusnya merupakan satu pergerakan ke arah pembentukan insan yang berupaya menyelesaikan persoalan yang kompleks, mengiktiraf kuasa dan keelokan konsep-konsep sesuatu bidang pelajar dan menggunakan ilmu yang dipelajari di dalam kelas dan menyelesaikan masalah di luar kelas.
Teknologi instruksional dilihat mampu memberikan alternatif yang lebih mudah kepada penyampaian guru di dalam mahupun di luar bilik darjah. Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) misalnya dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan kecekapan dan keberkesanan hasil pembelajaran. Seorang pendidik boleh membuat persediaan lebih awal sebelum menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran. Maklumat berkaitan pengajaran lebih mudah diakses melalui Internet dan guru mampu mendapatkan input yang lebih baik kepada pelajar. Penggunaan alat ICT seperti powerpoint, bahan interaktif, bahan multimedia dan animasi pastinya mampu menarik perhatian dan berkesan semasa penyampaian di bilik darjah. Kaedah yang digunakan ini dapat dijalankan dengan lebih mudah, ringkas serta padat dengan maklumat. Hal ini kerana melalui ICT, pelajar akan didedahkan dengan persembahan grafik mahupun video yang mudah difahami dan menarik. Penggunaan ICT merangsang pelajar untuk belajar dengan bimbingan yang minimum daripada guru. Oleh itu, para pelajar tidak mudah jemu dan memberi tumpuan ketika pengajaran berlangsung lantaran tertarik dengan gaya persembahan yang ditunjukkan melalui ICT.
Selain itu, penggunaan ICT menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih aktif serta mampu mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan. Guru boleh membina suasana pembelajaran yang seronok, mencabar dan berbentuk penerokaan. Melalui teknologi yang digunakan dalam pengajaran, pelajar boleh belajar secara berkesan dan boleh mengumpul maklumat yang mungkin sukar diperoleh dalam keadaan biasa daripada pelbagai laman pembelajaran. Guru boleh menerangkan kepada pelajar dengan lebih terperinci dan mendalam mengenai sesuatu subjek atau tajuk yang diajar. Misalnya, penggunaan Internet sebagai alat untuk mencari maklumat terkini berkaitan dunia pendidikan. Kemahiran melayari Internet yang ada pada pelajar membolehkan pelajar mendapatkan maklumat dan pengetahuan berkaitan aktiviti pembelajaran secara cepat dan efisien. Cara ini dapat meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran dengan lebih berkesan kerana segala maklumat yang diperlukan dapat diakses secara terus tidak kira di dalam bilik darjah mahupun di rumah.
Teknologi intruksional melalui penggunaan ICT juga berperanan membantu pelajar dalam proses penyelesaian masalah dan komunikasi dengan lebih cepat dan tepat. Guru dan pelajar juga dapat meningkatkan kemahiran teknologi sedia ada melalui pendedahan pelbagai alatan dan bahan ICT yang mempunyai pelbagai fungsi dan kegunaan tersendiri. Penguasaaan teknologi oleh guru dalam pengajaran dan pembelajaran memberikan nilai tambah kepada guru untuk mempraktikkannya ketika penyampaian ilmu di dalam kelas. Di samping itu, guru dapat menambahkan kualiti penyampaian dan menambahkan pengetahuan mengenai sistem ICT berdasarkan pengalaman yang berlangsung semasa interaksi bersama pelajar.
Aplikasi teknologi melalui penggunaan ICT sebenarnya mewujudkan peluang pembelajaran yang sama rata kepada semua pelajar yang mempunyai pelbagai kebolehan dan kecerdasan. Pengajaran di dalam sebuah kelas biasa mempunyai pelbagai kebolehan untuk menerima pengajaran yang disampaikan oleh guru. Justeru, penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran dilihat mampu mengatasi masalah pelajar tidak faham ilmu yang disampaikan. Pelajar pastinya lebih cenderung untuk mengetahui perkara yang dipelajari kerana ia menarik dan mudah difahami. Misalnya melalui penggunaan Frog VLE semasa pengajaran di dalam bilik darjah, pelajar akan meneroka pembelajarannya sendiri berdasarkan arahan yang diberikan oleh guru. Pembelajaran interaktif ini menyenangkan kerja guru dan memudahkan pemahaman pelajar. Melalui persembahan slaid Powerpoint, persembahan grafik mahupun tayangan video pendek di dalam laman pembelajaran mampu memberikan pemahaman maksimum kepada pelajar. Melalui cara ini, segala tanda tanya dan permasalahan yang timbul ketika sesi pengajaran dan pembelajaran dapat segera diselesaikan oleh pelajar mahupun guru dengan cara yang mudah. Pelajar boleh mengulang kaji pembelajaran pada hari tersebut di rumah dengan hanya mengakses laman pembelajaran yang dibekalkan di sekolah. Pelajar juga mudah mengakses nota dan bahan pembelajaran melalui Internet.
Adibah Ishak. (2012). Prinsip Teknologi Pengajaran. http://www.slideshare.net/adibahishak123/prinsip-teknologi-pengajaran. Diakses pada 23 Mac 2016.
Anon. (2014). Prinsip-prinsip pembelajaran. http://www.informasi-pendidikan.com/2014/01/prinsip-prinsip-pembelajaran.html. Diakses pada 23 Mac 2016.
Emran Yunus. (n.d.). Teori dan Reka Bentuk Instruksional. https://www.academia.edu/4381882/TEORI_DAN_REKABENTUK_INSTRUKSIONAL. Diakses pada 23 Mac 2016.
Habibah Hj. Lateh., & Arumugam Raman. (2005). Web-Based Map Reading in Geography. http://pppjj.usm.my/mojit/articles/pdf/Dec05/12-A_STUDY_ON_THE_USE_OF_INTERACTIVE_WEB_BASED_1-final.pdf. Diakses pada 23 Mac 2016.
Kang Hiz. (2015). Pengertian dan Prinsip Pembelajaran. http://kafeilmu.com/pengertian-dan-prinsip-pembelajaran/. Diakses pada 23 Mac 2015.
Nik Najibah. (2012). Definisi Teknologi Instruksional. http://www.scribd.com/doc/114599610/Definisi-Teknologi-Instruksional#scribd. Diakses pada 23 Mac 2016.
Seels B. dan Richey R. (1994). Instructional Technology: The definition and domains of the field. Washington DC: Association for Educational Communications and Technology.
Snelbecker, G. (1974). Learning theory, instructional theory and psychoeducational design. New York: Mc Graw Hill.
Yusup Hashim. (2006). Penggunaan Teknologi Instruksional. http://yusuphashim.blogspot.my/2006/12/penggunaan-teknologi-instruksional.html. Diakses pada 23 Mac 2016.
Anon. (2014). Prinsip-prinsip pembelajaran. http://www.informasi-pendidikan.com/2014/01/prinsip-prinsip-pembelajaran.html. Diakses pada 23 Mac 2016.
Emran Yunus. (n.d.). Teori dan Reka Bentuk Instruksional. https://www.academia.edu/4381882/TEORI_DAN_REKABENTUK_INSTRUKSIONAL. Diakses pada 23 Mac 2016.
Habibah Hj. Lateh., & Arumugam Raman. (2005). Web-Based Map Reading in Geography. http://pppjj.usm.my/mojit/articles/pdf/Dec05/12-A_STUDY_ON_THE_USE_OF_INTERACTIVE_WEB_BASED_1-final.pdf. Diakses pada 23 Mac 2016.
Kang Hiz. (2015). Pengertian dan Prinsip Pembelajaran. http://kafeilmu.com/pengertian-dan-prinsip-pembelajaran/. Diakses pada 23 Mac 2015.
Nik Najibah. (2012). Definisi Teknologi Instruksional. http://www.scribd.com/doc/114599610/Definisi-Teknologi-Instruksional#scribd. Diakses pada 23 Mac 2016.
Seels B. dan Richey R. (1994). Instructional Technology: The definition and domains of the field. Washington DC: Association for Educational Communications and Technology.
Snelbecker, G. (1974). Learning theory, instructional theory and psychoeducational design. New York: Mc Graw Hill.
Yusup Hashim. (2006). Penggunaan Teknologi Instruksional. http://yusuphashim.blogspot.my/2006/12/penggunaan-teknologi-instruksional.html. Diakses pada 23 Mac 2016.
No comments:
Post a Comment