Wednesday, 30 January 2019

PAT: LING SIEW LI (TEKNIK SAL: MENINGKATKAN KEMAHIRAN MEMBINA AYAT TUNGGAL DALAM KALANGAN MURID TAHUN 3)

NAMA GURU             :           LING SIEW LI
MAKLUMAT GURU DAN INTERVENSI

SEKOLAH                  :           SEKOLAH KEBANGSAAN BUKIT BATU, LIMBANG
SUBJEK                     :           BAHASA MALAYSIA

TAJUK INTERVENSI / PAT:
TEKNIK SAL: MENINGKATKAN KEMAHIRAN MEMBINA AYAT TUNGGAL DALAM KALANGAN MURID TAHUN 3

KELAS / KUMPULAN SASARAN: MURID-MURID TAHUN 3


TEKNIK SAL: MENINGKATKAN KEMAHIRAN MEMBINA AYAT TUNGGAL
DALAM KALANGAN MURID TAHUN 3


1.0       PENDAHULUAN
Bahasa merupakan alat perhubungan yang penting dalam kehidupan manusia. Melaluinya, seseorang itu dapat berkomunikasi dengan orang lain untuk menyampaikan kehendak, perasaan, pendapat, pengalaman, buah fikiran, pengetahuan, mendapatkan informasi, menambahkan ilmu pengetahuan, memahami orang lain dan sebagainya (Raminah Hj. Sabran, 1993). Kepentingan terhadap penguasaan bahasa menjadi lebih ketara dalam bidang pendidikan kerana bahasa menjadi medium utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dalam Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah (2003), banyak aktiviti dan kemahiran telah disediakan yang menekankan aspek-aspek kemahiran bahasa. Oleh hal yang demikian, aspek kemahiran menulis telah dipilih bagi fokus kajian tindakan ini.
Menurut Abdul Rashid dan Zulkafli (2008) dalam bukunya Keupayaan kemahiran membaca dan menulis bahasa Melayu murid sekolah rendah kebangsaan luar bandar, masalah menguasai kemahiran membaca dan menulis menjadikan murid lemah dan tidak berminat dalam mata pelajaran Bahasa Melayu adalah akibat ketidakpercayaan mereka menguasainya. Berikutan itu, akan timbullah masalah dalam penulisan. Banyak kajian yang dijalankan mendapati kebanyakan murid menghadapi masalah dalam penulisan terutamanya dalam aspek membina ayat dengn betul dan lengkap.

2.0       ISU YANG DIPILIH

Saya menfokuskan kepada isu masalah membina ayat. Saya akan menggunakan teknik SAL untuk menyelesaikan masalah ini.

ARTIKEL PENUH DALAM PAUTAN BERIKUT:


No comments:

Post a Comment