PENJODOH BILANGAN
NUR
SYIEFFA KHAIRUNNISA BINTI ZAINI
Sk
Kuala Awang
1.0 PENDAHULUAN
Perkongsiaan
Amalan Terbaik (PAT) merupakan satu usaha yang telah dilakukan oleh Pejabat
Pendidikan Daerah Limbang untuk
berkongsi amalan yang terbaik antara guru-guru di Daerah ini. Melalui
PAT ini, guru-guru dibimbing untuk mencipta intervensi bagi membantu
murid-murid menyelesaikan sesuatu isu ataupun intervensi yang berkaitan dengan
pendidikan. Kajian
oleh Kyriakides, Creemers, Antoniou dan Demetriou (2010) mendapati guru di
sekolah berkesan sentiasa mengambil langkah untuk meningkatkan keberkesanan
pengajaran mereka dan membina persekitaran pembelajaran yang sesuai dengan
kehendak murid. Manakala, kajian Retna (2007) mendapati komunikasi berkesan dan
perhubungan kerja yang baik antara guru menyokong guru untuk berfikir secara
lebih kritis dan kreatif.
Umum mengetahui bahawa interversi
atau kajian tindakan merupakan salah satu kaedah yang baik untuk menambah baik
amalan, kemahiran dan pedagogi guru-guru. Justeru itu, PAT ini sudah pasti
memberi faedah bukan sahaja kepada guru malahan kepada murid.
2.0 ISU
Bahasa Melayu
merupakan satu subjek yang memerlukan murid untuk memahami sistem ejaan,
tatabahasa dan penggunaan ayat yang betul. Oleh itu, murid perlu memahami
setiap aspek untuk membolehkan mereka membina ayat dan karangan menggunaan
bahasa dan tatabahasa yang betul.
Semasa mengajar tajuk Penjodoh
Bilangan kepada murid tahun 3, saya mendapati mereka agak sukar memahami topik
tersebut. Murid didapati keliru dengan penggunaan penjodoh bilangan yang betul
dan sesuai. Hal ini berlaku bukan sahaja kepada murid yang lemah malahan kepada
murid yang pandai di dalam kelas tersebut. Justeru itu, saya merasakan masalah
ini merupakan satu isu yang perlu saya selesaikan memandangkan topik penjodoh
bilangan akan digunakan bukan sahaja di sekolah rendah malahan di semua
peringkat pendidikan seperti menengah dan universiti. Tambahan pula, penggunaan
penjodoh bilangan juga penting dalam penggunaan ayat yang betul dalam kehidupan
seharian murid.
Justeru
itu, isu yang akan saya ketengahkan dalam Perkongsiaan Amalan Terbaik (PAT) ini
adalah murid sukar untuk memahami penggunaan penjodoh bilangan yang betul dan
sesuai.
ARTIKEL PENUH DALAM PAUTAN BERIKUT:
https://docs.google.com/document/d/1ID7s531G9kosun6GFuj_lt8qSQ1fILNk9OGU7su8TEE/edit?usp=sharing
No comments:
Post a Comment