NAMA GURU :
USTAZAH SITI NAZIRAH BINTI ARSHAD
SEKOLAH :
SMK AGAMA LIMBANG
SUBJEK :
PENDIDIKAN ISLAM
TAJUK PERKONGSIAN AMALAN TERBAIK :
POP UP NOTES DALAM PDPC PENDIDIKAN
ISLAM
KELAS/KUMPULAN SASARAN :
TINGKATAN 2 DLP AL-KHINDI
1.0 PENDAHULUAN
Proses
pengajaran dan pembelajaran yang menarik dan sesuai untuk para pelajar perlu
dirangka dan dilaksanakan dengan sebaiknya oleh para pendidik bagi memperoleh
kualiti pendidikan yang terbaik. Guru Pendidikan Islam pada masa kini perlu
memiliki pelbagai kemahiran pengajaran dan pembelajaran untuk disesuaikan
dengan keperluan para pelajar sekolah. Ini bertujuan mencapai matlamat sistem
Pendidikan Islam untuk memberikan kemahiran, pengetahuan, memupuk penghayatan
dan membangunkan insan yang bertakwa kepada Allah S.W.T.
Maka, guru-guru Pendidikan Islam
khususnya di sekolah perlu bijak memilih kaedah dan strategi pengajaran dan
pembelajaran yang sesuai dengan para pelajar mereka dan perlu bersedia untuk
menjalankan penyelididkan bagi membangunkan kaedah pengajaran dan pembelajaran
di samping terus melakukan inovasi yang sesuai dengan perkembangan pendidikan
semasa. Kaedah terkini pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam yang
digunakan oleh para guru Pendidikan Islam perlulah digabungjalinkan dengan
pengaturan kendiri dalam Pendidikan Islam, pengajaran berasaskan komputer serta
pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam menggunakan laman web dan
sebagainya.
Selain
itu, penekanan pendekatan bersepadu dalam pengajaran dan pembelajaran
pendidikan akidah perlu dipertingkatkan di samping memperkenalkan pembelajaran
berasaskan masalah dalam pendidikan akhlak juga perlu diutamakan. Satu
pendekatan pembelajaran yang baru, iaitu pembelajaran berasaskan usrah dalam
Pendidikan islam hendaklah diterapkan yang merangkumi pengajaran dan
pembelajaran berasaskan masjid untuk melahirkan manusia yang seimbang di dunia
dan di akhirat. Besarlah harapan semua untuk melahirkan generasi yang mampu
seimbang dunia dan akhirat bagi mendepani cabaran masa depan yang kian
membimbangkan.
2.0 ISU
DAN MASALAH DALAM PENDIDIKAN ISLAM
Subjek
Pendidikan Islam seringkali dipandang sepi oleh sesetengah pihak. Padahal
subjek ini banyak mendidik, mengasuh, mentarbiyyah dan membimbing para murid seimbang
dunia dan akhirat. Kita tidak boleh menafikan proses menuju alam dewasa penuh
dengan cabaran dan liku kehidupan. Kerana itulah, Islam meminta umatnya
berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah bagi mendepani onak duri dalam mencari redha
Tuhan. Para guru agama memandang serius isu ini bila dunia kini kita disajikan
dengan pelbagai berita yang tidak enak didengar. Murid mengandung luar nikah,
ponteng sekolah, berpeleseran dan 1001 lagi berita yang menyedihkan berkenaan
anak didik di sekolah.
Apabila
anak-anak diberikan asas aqidah yang kukuh, inshaAllah mereka mampu mengharungi
arus kehidupan yang penuh dugaan. Asasnya adalah kembali kepada agama dan
Tuhan. Maka, subjek Pendidikan Islam juga merupakan satu langkah yang baik
untuk mendidik anak-anak masa kini dengan acuan hidup yang sebenar. Pokok
pangkalnya tanyalah iman. Adakah kita hendak membiarkan subjek ini tenggelam
kerana sibuk mengejar kejayaan di dunia semata-mata?
Oleh
itu, semua pihak harus mengambil langkah bersepadu bagi membantu subjek
Pendidikan Islam bangkit semula. Isu semasa yang sering didengar antaranya
ialah subjek ini selalu dianaktirikan, diletak dhujung waktu ketika rata-rata
murid mulai mengantuk dan pelbagai lagi keluhan dari ustaz dan ustazah di
sekolah. Mencegah lebih baik dari mengubati. Sama-samalah kita fikirkan
solusinya dari bertelagah dan saling menuding jari mencari kesalahan.
No comments:
Post a Comment