Wednesday, 30 January 2019

PAT:ROHAFIEZA BINTI HAJI MATASSAN (KAEDAH “FALLING BALL”)

A.    MAKLUMAT GURU DAN INTERVENSI/PAT

NAMA GURU                                     : ROHAFIEZA BINTI HAJI MATASSAN
SEKOLAH                                          : SK BUKIT LUBA
SUBJEK                                             : MATEMATIK
TAJUK INTERVENSI/PAT                 : KAEDAH “FALLING BALL”
KELAS/KUMPULAN SASARAN        : TAHUN 3 (15 ORANG)

B.    ISI KANDUNGAN

1.0          PENDAHULUAN
Pemahaman yang penuh terhadap sesuatu topic atau kemahiran adalah penting kerana saling berkaitan dengan konsep atau kemahiran yang lain. Selain daripada empat operasi asas dalam matematik, pemahaman terhadap nombor bulat juga penting. Salah satu kemahiran yang perlu dikuasai dalam topik nombor dan operasi ialah konsep pembundaran.

Dalam proses penyelesaian soalan pembundaran, terdapat beberapa langkah yang perlu dipatuhi bagi memastikan nombor tersebut dibundarkan dengan tepat dan mematuhi kriteria atau kehendak soalan. Proses dalam menyelesaikan soalan tersebut perlu difahami oleh murid sebelum membundarkan nombor bulat dengan tepat.

Kaedah “Falling Ball” dipilih kerana kaedah ini menggunakan teknik bola dan bukit yang lebih dekat dengan jiwa murid. Hal ini dapat menarik minat murid di samping memudahkan mereka memahami konsep pembundaran.

2.0          ISU YANG DIPILIH
Murid tidak memahami konsep pembundaran.

ARTIKEL PENUH DALAM PAUTAN BERIKUT:



No comments:

Post a Comment