Wednesday, 30 January 2019

PAT: SENIAH BINTI LUWI DAN SOPHIA ANAK MERUM (TEKNIK KAWAN 10 TERHADAP KEMAHIRAN PENOLAKAN MENGUMPUL SEMULA DALAM KALANGAN MURID TAHUN 1)

TEKNIK KAWAN 10 TERHADAP KEMAHIRAN PENOLAKAN MENGUMPUL SEMULA DALAM KALANGAN MURID TAHUN 1


SENIAH BINTI LUWI
 SOPHIA ANAK MERUM
SEKOLAH KEBANGSAAN MELAYU PUSAT, LIMBANG, SARAWAK



1.0          PENDAHULUAN

Program Bimbingan bersama SISC+ di bawah anjuran Pejabat Pendidikan Bahagian Limbang sangat memberi banyak manfaat kepada guru yang dibimbing. Lama berkhidmat bukanlah satu tiket untuk menyatakan guru tersebut mahir dan hebat dalam pdpc di dalam bilik darjah. Hakikatnya banyak lagi teknik dan kaedah yang perlu diterokai dan dipraktikkan di dalam bilik darjah agar objektif pdpc tercapai dan menarik. Ini sangat penting untuk  menghasilkan  anak didik yang berkebolehan, berkemahiran dan mempunyai pemikiran yang kreatif.

Kaedah dan teknik yang guru gunapakai semasa pdpc bergantung kepada aras kefahaman dan kebolehan murid di dalam kelas. Keutamaan diberi kepada murid-murid yang bermasalah dalam proses pembelajaran. Kami akan berkongsi satu amalan yang telah digunakan semasa pdpc kami bagi mata pelajaran Matematik Tahun 1 dalam tajuk penolakan yang melibatkan pengumpulan semula nombor dalam lingkungan 100.

Kami telah menggunakan dan mengaplikasikan model pengajaran Kemmis iaitu merancang, bertindak, memerhati dan merefleks. Seramai 18 orang murid dari dua kelas yang terdiri daripada Tahun 1 Bestari dan Tahun 1 Karisma  terlibat. Ujian pra dan pos serta analisis dokumen digunakan bagi tujuan pengumpulan data. Data dianalisis menggunakan perisian Microsoft Excel bagi mendapatkan analisis statistik deskriptif. Hasil dapatan kajian mendapati intervensi kaedah ‘Kawan 10’ berkesan terhadap murid-murid bagi meningkatkan kemahiran penguasaan konsep penolakan secara mengumpul semula dan mengurangkan kesilapan yang berlaku dalam pengiraan. Cadangan daripada perkongsian ini diharapkan intervensi ini dapat diperluaskan dalam sesi pengajaran guru bagi topik penolakan dengan mengumpul semula.


2.0          ISU YANG DIPILIH

Kanak-kanak telah memulakan pembelajaran matematik sebelum mereka memasuki sekolah. Mereka belajar untuk mengira dan mereka boleh menyelesaikan masalah yang mudah dengan mengira. Di peringkat sekolah rendah, subjek Matematik memberi tumpuan kepada pembangunan nombor asas, pemahaman operasi dan kecekapan dalam melaksanakan pengiraan. Dalam Prinsip dan Standard Sekolah Matematik (NCTM 2000; Dodd, & Rivera 2003) menerangkan perkembangan kemahiran dan konsep Matematik menegaskan bahawa murid perlu:

·         Memahami nombor, cara untuk mewakili nombor, hubungan dalam nombor dan sistem nombor.
·         Memahami makna operasi dan bagaimana ia berkaitan dengan satu sama lain.
·         Mengira dengan lancar dan membuat anggaran yang munasabah


Tetapi realitinya tidak semua murid di dalam sesebuah kelas dapat mencapai objektif pembelajaran yang diajar oleh guru dengan semaksimumnya seperti mana yang dikehendaki dalam standard pembelajaran. Semasa proses pdpc berlangsung bagi murid-murid Tahun 1 Bestari dan Karisma, kami dapati sebilangan murid-muridnya bermasalah bagi topik penolakan terutama yang melibatkan pengumpulan semula. Maka, kami telah memilih topik penolakan dengan mengumpul semula bagi nombor dalam lingkungan 100.

ARTIKEL PENUH DALAM PAUTAN BERIKUT:

No comments:

Post a Comment