Wednesday, 30 January 2019

PAT: Mohd Azmee Bin Damit (Penggunaan “Kad Pecahan Overlay” Untuk Menambah Pecahan Wajar Dengan Penyebut Tidak Sama Dalam Kalangan Murid Tahun 4)


1.0          PENDAHULUAN
Matematik merupakan sebuah bidang ilmu yang melatih minda supaya berfikir secara bersistem dalam penyelesaian masalah. Matematik merupakan sebuah mata pelajaran yang penting dan diajar di sekolah-sekolah di seluruh dunia. Hal ini kerana Matematik banyak diaplikasikan dalam kehidupan seharian. Penguasaan Matematik membantu manusia dalam kelangsungan hidup. Namun, kebiasaannya Matematik dianggap sebagai pelajaran yang sukar. Murid-murid yang kurang menguasai Matematik sering kali kurang berminat dan mengabaikan mata pelajaran ini. Hal ini kerana murid merasa susah untuk menguasai dan susah untuk mendapat skor yang baik dalam mata pelajaran ini.
Menurut Laporan Jemaah Nazir (1990), kefahaman pelajar terhadap konsep Matematik banyak dipengaruhi oleh cara penyampaian dan pengkaedahan pengajaran. Oleh itu, menjadi tugas bagi guru-guru masa kini untuk mempelbagaikan kaedah pengajaran dan penyampaian demi memastikan murid mendapat kefahaman yang baik terhadap konsep Matematik. Selain itu, ia mampu menarik minat dan kecenderungan murid untuk beajar Matematik. Oleh itu, satu kaedah untuk membantu murid memahami konsep penambahan pecahan perlu diwujudkan.

2.0          ISU

Semasa sesi pengajaran dan pembelajaran, saya telah membuat pemerhatian pada murid secara tidak formal. Semasa menjalankan pemerhatian, saya mendapati murid mengalami masalah untuk menambah pecahan tidak sama penyebut. Murid hanya melakukan penambahan pecahan tanpa menyamakan penyebtu terlebih dahulu.


Kebiasaannya, guru hanya menerangkan bahawa dua pecahan yang tidak sama penyebut perlu ditukar menjadi pecahan sama penyebut sebelum menambah dua pecahan tersebut. Memandangkan topik ini adalah topik baharu bagi murid Tahun 4, guru perlu lebih kreatif untuk menarik minat murid belajar topik ini.

ARTIKEL PENUH DALAM PAUTAN BERIKUT:

No comments:

Post a Comment