1.0
PENDAHULUAN
Matematik merupakan sebuah bidang ilmu yang melatih
minda supaya berfikir secara bersistem dalam penyelesaian masalah. Matematik
merupakan sebuah mata pelajaran yang penting dan diajar di sekolah-sekolah di
seluruh dunia. Hal ini kerana Matematik banyak diaplikasikan dalam kehidupan
seharian. Penguasaan Matematik membantu manusia dalam kelangsungan hidup.
Namun, kebiasaannya Matematik dianggap sebagai pelajaran yang sukar.
Murid-murid yang kurang menguasai Matematik sering kali kurang berminat dan
mengabaikan mata pelajaran ini. Hal ini kerana murid merasa susah untuk
menguasai dan susah untuk mendapat skor yang baik dalam mata pelajaran ini.
Menurut Laporan Jemaah Nazir (1990), kefahaman pelajar
terhadap konsep Matematik banyak dipengaruhi oleh cara penyampaian dan
pengkaedahan pengajaran. Oleh itu, menjadi tugas bagi guru-guru masa kini untuk
mempelbagaikan kaedah pengajaran dan penyampaian demi memastikan murid mendapat
kefahaman yang baik terhadap konsep Matematik. Selain itu, ia mampu menarik
minat dan kecenderungan murid untuk beajar Matematik. Oleh itu, satu kaedah
untuk membantu murid memahami konsep penambahan pecahan perlu diwujudkan.
2.0
ISU
Semasa sesi pengajaran dan pembelajaran, saya telah
membuat pemerhatian pada murid secara tidak formal. Semasa menjalankan
pemerhatian, saya mendapati murid mengalami masalah untuk menambah pecahan
tidak sama penyebut. Murid hanya melakukan penambahan pecahan tanpa menyamakan
penyebtu terlebih dahulu.
Kebiasaannya, guru hanya menerangkan bahawa dua
pecahan yang tidak sama penyebut perlu ditukar menjadi pecahan sama penyebut
sebelum menambah dua pecahan tersebut. Memandangkan topik ini adalah topik baharu
bagi murid Tahun 4, guru perlu lebih kreatif untuk menarik minat murid belajar
topik ini.
ARTIKEL PENUH DALAM PAUTAN BERIKUT:
No comments:
Post a Comment