A.
MAKLUMAT
GURU DAN INTERVENSI/PAT
NAMA GURU : NORAIN BINTI TAIR
SEKOLAH : SK BUKIT
LUBA
SUBJEK : BAHASA
MELAYU
TAJUK INTERVENSI/PAT : MENGEJA SUKU KATA
KELAS/KUMPULAN SASARAN : TAHUN 1 (22 ORANG)
B.
ISI
KANDUNGAN
1.0
PENDAHULUAN
Membaca
merupakan asas kepada kejayaan seseorang murid. Kemahiran membaca bermula
daripada mengenal, mengecam dan menyebut huruf, membunyikan suku kata,
membatangkan suku kata, seterusnya membaca perkataan dan ayat. Kemahiran
membaca merupakan salah satu fokus dalam tunjang komunikasi Bahasa Malaysia
yang perlu dikuasai oleh murid-murid.
2.0
ISU
YANG DIPILIH
Murid-murid kurang mahir
membaca suku kata.
3.0
OBJEKTIF
KAJIAN/INTERVENSI
Murid berupaya membaca suku
kata.
4.0
LANGKAH-LANGKAH
PELAKSANAAN
4.1
LANGKAH
1
Apabila murid hendak ke tandas, guru meminta murid mengangkat tangan paras bahu.
4.2
LANGKAH
2
Guru menyebut perkataan yang diajar pada hari tersebut.
4.3
LANGKAH
3
Murid diminta
mengeja perkataan disebut oleh guru sehingga betul.
5.0
IMPAK
INTERVENSI
5.1
Murid-murid
dapat membaca dengan lancar.
6.0
KESIMPULAN/CADANGAN
Murid telah
dapat membatang suku kata secara terus tanpa perlu mengeja terlebih dahulu.
No comments:
Post a Comment