Tuesday, 29 January 2019

PAT: IZZYAN SYAZWANI BINTI ABDUL HALIM (NOTA BERKUMPULAN)

NAMA GURU: IZZYAN SYAZWANI BINTI ABDUL HALIM
SEKOLAH: SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN KUBONG, LIMBANG
SUBJEK: SAINS
TAJUK INTERVENSI / PAT: NOTA BERKUMPULAN
KELAS: 1 KRKB



1.0  PENDAHULUAN

Salah satu cara untuk meningkatkan kefahaman pelajar mengenai sesuatu topik pembelajaran ialah dengan menghasilkan nota yang efektif. Apabila pelajar menghasilkan nota tanpa memahaminya, ia akan memberikan kesukaran kepada pelajar. Oleh itu, amatlah penting bagi seseorang pelajar untuk menghasilkan nota yang efektif dan memahaminya. Dengan adanya kemahiran untuk menghasilkan nota yang efektif, pelajar mampu untuk memahami sesuatu topik pembelajaran tersebut dengan mudah.

2.0  ISU YANG DIPILIH

Semasa berada di dalam kelas, saya menyuruh pelajar untuk menulis nota secara berkumpulan bagi topik yang dibincangkan. Berdasarkan pemerhatian yang telah dibuat, kebanyakan pelajar hanya menyalin sahaja nota terus dari buku teks. Mereka tidak dapat membezakan isi-isi penting dan yang kurang penting. Ini menjadikan nota mereka sangat panjang dan kelihatan bosan untuk dibaca. Apabila ditanya kepada murid, adakah mereka akan membaca nota tersebut? Kebanyakan daripada mereka menjawab tidak. Hal ini kerana nota tersebut membosankan.

Terdapat juga pelajar yang tidak mahu menulis nota sendiri. Mereka lebih suka meminjam nota daripada rakan yang lain. Hal ini kerana mereka tidak tahu cara untuk menghasilkakn nota yang efektif.

Ini merupakan satu kerugian bagi para pelajar sekiranya mereka tidak tahu untuk menghasilkan nota mereka sendiri tanpa mengharapkan orang lain. Oleh itu, bagi mengatasi masalah ini, saya menggunakan kaedah penghasilan nota ringkas menggunakan peta pemikiran (i-Think) secara berkumpulan.

3.0  OBJEKTIF KAJIAN / INTERVENSI

              i.        Penghasilan nota ringkas menggunakan peta pemikiran (i-Think) dapat membantu pelajar menghasilkan nota yang efektif.
             ii.        Nota yang ceria dapat menarik minat pelajar untuk membaca nota yang dihasilkan.

4.0  LANGKAH-LANGKAH PELAKSANAAN

4.1  LANGKAH 1
Pelajar juga diterangkan mengenai penggunaan peta pemikiran (i-Think) dalam penghasilan nota dan jenis-jenis peta i-Think.
o   Peta buih
o   Peta buih berganda
o   Peta pokok
o   Peta dakap
o   Peta titi
o   Peta alir
o   Peta bulatan
o   Peta pelbagai alir

4.2  LANGKAH 2
Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulan akan diberikan tajuk yang berbeza  berdasarkan topik perbincangan.
Guru mengagihkan kertas A4 yang akan digunakan untuk menghasilkan nota. Bahan lain yang digunakan seperti pen, pensel, warna dan marker pen adalah daripada pelajar sendiri.

4.3  LANGKAH 3
Setiap kumpulan pelajar tersebut akan menghasilkan nota ringkas berdasarkan tajuk yang telah diberi. Pelajar boleh merujuk buku teks atau buku rujukan untuk mencari isi-isi penting. Pelajar boleh bertanyakan kepada guru sekiranya mereka kurang pasti dengan isi yang telah mereka cari.
Nota yang dihasilkan hendaklah menggunakan peta pemikiran mengikut kreativiti pelajar sendiri. Setiap ahli dalam kumpulan perlu melibatkan diri.

4.4  LANGKAH 4
Pada akhir kelas, nota yang telah dihasilkan oleh setiap kumpulan akan dikumpulkan bersama dan dikongsikan dengan rakan-rakan mereka yang lain. Akhirnya, satu nota yang lengkap dan ringkas mengenai topik perbincangan telah berjaya dihasilkan oleh pelajar sendiri.

5.0  IMPAK INTERVENSI

Hasil daripada kaedah ini, penghasilan nota secara individu yang panjang dan membosankan dapat ditukarkan kepada penghasilan nota ringkas secara berkumpulan menggunakan peta pemikiran yang menarik. Hal ini secara tidak langsung dapat menarik minat pelajar untuk membaca nota dan membuat ulangkaji menggunakan nota yang telah dihasilkan. Selain itu, daya kreativiti pelajar juga dapat dihasilkan apabila mereka menghasilkan nota. Nilai kerjasama dalam kalangan pelajar turut dapat ditingkatkan.

6.0  KESIMPULAN


Penghasilan nota ringkas menggunakan peta pemikiran (i-Think) secara berkumpulan dapat memupuk minat pelajar untuk menulis nota dan secara tidak langsung dapat menarik minat mereka untuk membaca nota yang telah dihasilkan. Pelajar juga dapat meghasilkan nota yang efektif yang boleh disimpan sebagai rujukan mereka.

No comments:

Post a Comment