Tuesday, 29 January 2019

PAT :ASTRI BINTI AHMAD (PENERAPAN NILAI MURNI SEMASA PDPC DALAM KALANGAN PELAJAR)

A.    MAKLUMAT GURU DAN INTERVENSI/ PAT

            NAMA GURU : ASTRI BINTI AHMAD
            SEKOLAH      : SMK KUBONG LIMBANG
            SUBJEK         : SEJARAH

NAMA GURU : FAIQAH BINTI JAPAR
            SEKOLAH      : SMK KUBONG LIMBANG
            SUBJEK         : SEJARAH




TAJUK INTERVENSI/ PAT:   PENERAPAN NILAI MURNI SEMASA PDPC DALAM KALANGAN                                                PELAJAR


KELAS/ KUMPULAN SASARAN       : PELAJAR TINGKATAN 1 – 5


  

B.    ISI KANDUNGAN


1.0       PENDAHULUAN

                        Dewasa ini, kita sering melihat masalah yang timbul dalam kalangan pelajar         terutamanya             berkaitan dengan sikap mereka yang kurang peka apabila berkomunikasi dengan guru    khususnya. Selari dengan perkembangan dunia pendidikan yang menuju ke     arah pembudayaan pembelajaran abad ke-21, kita sebagai pendidik juga seharusnya    perlu    menitik beratkan nilai murni dalam diri pelajar. Pendidikan perlu mengambil peranan       yang    penting dalam membina nilai-nilai yang positif kepada masyarakat ke arah menuju    sebuah negara yang maju dan moden. Tanpa penerapan elemen nilai-nilai murni ke arah             pembangunan insan yang seimbang dari segi akademik dan akhlak, manusia akan menjadi        huru hara. Sebagai contoh negara matahari terbit Jepun, yang terkenal dengan kepandaian    mencipta teknologi tinggi, namun kadar kematian akibat dari kes membunuh diri juga merupakan ancaman terhadap masyarakatnya. Secara global, dianggarkan seramai 2.5 juta          manusia telah membunuh diri kerana kerja dan 60 peratus daripada kes membunuh diri             berlaku di Asia. Negara Jepun sahaja, yang terkenal dengan simptom karoshi (kematian   akibat terlalu teruk bekerja), dianggarkan 10,000 pekerja mati kerana pekerjaan setiap tahun.          Akibatnya masyarakat yang sudah tiada amalan nilai-nilai murni akan menyebabkan             kehancuran sistem kekeluargaan, gejala sosial, pembunuhan, tekanan kerja dan lain-lain      dalam kehidupan seharian mereka. Secara keseluruhan terdapat penerapan nilai-nilai murni             sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Kajian ini diharapkan mampu memberi kesedaran tentang kepentingan penerapan nilai-nilai murni sewaktu proses          pengajaran dan pembelajaran.










2.0       ISU YANG DIPILIH

            Proses pengajaran dan pembelajaran disekolah yang seimbang seharusnya diselitkan sedikit unsur atau nilai murni yang boleh dipraktikkan oleh pelajar. Penerapan nilai-nilai murni yang dilakukan oleh guru sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran ke arah pembentukan sahsiah pelajar sekolah menjadi persoalan yang perlu dirungkaikan. Sehubungan itu, kajian berkaitan penerapan nilai-nilai murni yang dilakukan oleh guru sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran akan dilaksanakan.

            Justeru itu, penerapan nilai-nilai murni dalam kalangan pelajar amat diperlukan dalam mengenal sejauhmanakah tahap penerapan nilai-nilai murni yang dilakukan oleh guru sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini dijalankan untuk melihat tahap penerapan nilai-nilai murni yang dilakukan oleh guru sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran ke arah pembentukan sahsiah pelajar sekolah berdasarkan tiga piawaian iaitu bekerjasama, hormat menghormati dan berhemah tinggi. Oleh yang demikian, kajian ini di buat adalah untuk mengenal pasti samada amalan nilai-nilai murni pelajar di sekolah mampu membentuk sahsiah pelajar.


 4.0      LANGKAH-LANGKAH PELAKSANAAN

Terdapat beberapa langkah dalam melaksanakan amalan ini. Pertama, pelajar dilatih      untuk memberi salam kepada guru setiap kali guru masuk ke kelas. Selepas pelajar       memberi salam mereka akan mengucapkan ucapan yang positif kepada guru mereka.        Berikut merupakan contoh ucapan positif yang boleh digunakan:

                            i.        Apa khabar hari ini cikgu?
                           ii.        Cikgu nampak ceria hari ini.

      Sebelum berakhirnya PdPc, pelajar akan mengucapkan terima kasih kepada guru dan     seterusnya mereka akan memberi ucapan positif sekali lagi untuk guru mereka. Contoh          ucapan positif tersebut adalah:

                            i.        Jumpa lagi, cikgu
                           ii.        Semoga Tuhan memberkatimu, cikgu



5.0       IMPAK INTERVENSI

            Terdapat beberapa impak yang boleh diperolehi dari amalan ini. Impak yang pertama,                  sentiasa mendoakan kesejahteraan guru mereka dan amalan ini akan sentiasa    dipraktikan oleh pelajar walarupun mereka berada di luar kawasan sekolah. Justeru, melalui          amalan ini, pelajar akan lebih menghormati serta menghargai guru mereka


6.0       KESIMPULAN


            Kesimpulannya, penerapan amalan ini amatlah berkesan jika diamalkan dan dipupuk dari             seawal persekolahan pelajar agar nilai-nilai murni yang sedia ada dalam diri pelajar         terpelihara. Peranan penerapan amalan nilai murni bukan sahaja dari sebelah pihak untuk      mengamalkannya, bahkan melibatkan semua pelajar, guru juga ibu bapa pelajar sendiri.

No comments:

Post a Comment