Tuesday, 29 January 2019

PAT:NURUL HAYATUL AZWA (MENINGKATKAN PRESTASI MELALUI PDPC BERKESAN)

A)   MAKLUMAT GURU DAN INTERVENSI/PAT

NAMA GURU : NURUL HAYATUL AZWA BINTI
                          HJ. BOLHASSAN.
                          LIYANA BINTI AMIT

SEKOLAH      : SMK KUBONG
SUBJEK         : BAHASA MELAYU

TAJUK INTERVENSI: MENINGKATKAN PRESTASI MELALUI PDPC BERKESAN.

KELAS/KUMPULAN SASARAN: 1C

1.0  PENDAHULUAN

Pengajaran dan pembelajaran dalam Bahasa Melayu selalunya tidak memberi keseronokan kepada murid – murid di sekolah. Keadaan ini berlaku disebabkan kekurangan teknik pengajaran guru yang berkesan. Guru biasanya menggunakan teknik yang konvensional (cara lama) dan tidak berpusatkan murid.
Oleh sebab itu, pemilihan teknik haruslah berasaskan kepada kriteria tertentu seperti gaya pembelajaran murid, tajuk pengajaran, jenis pengetahuan atau kemahiran yang hendak disampaikan, tahap pencapaian murid, persekitaran pembelajaran, nilai dan sikap yang ingin dipupuk.
Justeru, sebagai guru, kita perlu meningkatkan prestasi murid melalui PDPC yang berkesan seperti teknik improvisasi dan teknik penyoalan yang baik dan berkesan. Guru haruslah menukar teknik pengajaran dan pembelajaran yang lebih menarik dengan mengaplikasikan teknik – teknik seperti improvisasi dan bersoal jawab. Teknik yang dicadangkan ini juga berpusatkan murid dan menggalakkan mereka menggunakan bakat kreativiti dan pengetahuan sedia ada murid dalam menjalankan aktiviti di dalam kelas.

2.0  ISU YANG DIPILIH:

i.              Murid kurang menguasai perbendaharaan kata dalam Bahasa Melayu.
ii.             Murid kurang bertanya soalan semasa PDPC berlangsung kerana ketandusan idea

3.0  INTERVENSI

I.              Guru akan menggunakan teknik improvisasi iaitu murid digalakkan berdialog secara spontan bersama murid lain dalam satu kumpulan.
II.            Murid pula perlu menguasai kemahiran berbahasa terlebih dahulu untuk memantapkan penguasaan perbendaharaan kata dalam kalangan murid.
III.           Murid juga akan berupaya menggunakan Bahasa secara pragmatic iaitu Bahasa yang bermakna mengikut konteks.
IV.          Murid akan diberikan kertas nota atau “sticky notes” untuk mencatatkan soalan yang berkaitan dengan isi pembelajaran yang kurang difahami atau untuk mengetahui lebih lanjut tentang sesuatu perkara.
V.            Guru boleh mengadakan pertandingan murid paling banyak mengemukakan soalan dengan memberikan ganjaran sebagai galakan untuk murid mengemukakan soalan





4.0  OBJEKTIF KAJIAN

i.              Murid boleh menguasai perbendaharaan kata dalam Bahasa Melayu.
ii.             Murid boleh mengemukakan soalan dan pendapat semasa PDPC berlangsung untuk mengembangkan idea.


5.0  LANGKAH – LANGKAH PELAKSANAAN

5.1  LANGKAH 1:

1.    Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Contohnya empat hingga lima orang bagi satu kumpulan.
2.    Satu gamabr diberikan atau dipamerkan oleh guru kepada murid. Seterusnya murid akan menyediakan skrip secara spontan berdasarkan gambar yang diberi.
3.    Murid berbincang dalam kumpulan untuk menghasilkan skrip dialog yang menarik dan boleh menghiburkan berdasarkan kepada gambar yang diberi.
4.    Setelah tamat perbincangan, murid dalam setiap kumpulan akan mempersembahkan aksi lakonan mereka berdasarkan dialog yang telah dibincangkan.

5.2  LANGKAH 2:

1.    Semasa kumpulan melakonkan aksi, ahli daripada kumpulan lain akan mencatat isu atau maklumat penting yang disampaikan dalam lakonan tersebut.
2.    Selain itu, ahli kumpulan juga menyediakan soalan yang berkaitan dengan isu yang telah disampaikan dalam lakonan tersebut.
3.    Setelah selesai persembahan, ahli kumpulan yang lain akan mengemukakan soalan yang berkaitan secara bertatasusila.
4.    Setiap murid yang menyoal akan dicatat dan ganjaran akan diberikan kepada murid yang mengemukakan soalan yang terbanyak.



6.0  IMPAK INTERVENSI

i.              Melalui teknik ini, guru dapat mengesan pengetahuan dan penguasaan berbahasa dalam diri murid.
ii.             Teknik ini juga, boleh menggalakkan murid untuk berfikir secara kreatif, inovatif, logic dan kritis.
iii.            Murid juga akan bertambah aktif semasa melakukan aktiviti ini.
iv.           Teknik improvisasi ini juga boleh menambahkan minat murid dan mengelakkan mereka daripada berasa jemu. Ia juga akan dapat menguji pengetahuan sedia ada murid.
v.             Menerusi teknik ini juga, hubungan antara guru dan murid dapat dieratkan dimana murid tidak segan untuk bertanya sekiranya mereka tidak memahami hasil pembelajaran semasa PDPC dijalankan. Murid juga akan lebih bersedia untuk menghadapi peperiksaan dengan bantuan daripada guru.




7.0  KESIMPULAN

Teknik improvisasi patut dilaksanakan pada pengajaran dan pembelajarab Bahasa Melayu kerana ia ternyata membolehkan kita melatih murid – murid menajamkan sensitivity mereka, meningkatkan kefahaman dan amalan terhadap nilai – nilai murni masyarakat dan budaya merek, menanamkan jati diri bangsa serta memperkembangkan daya imaginasi. Kreativiti, konsentrasi, yakin diri serta kemahiran komunikasi murid.
Dengan menggunakan teknik ini, selain memberikan peluang kepada murid untuk melakon secara spontan, ia juga dapat menggalakkan murid untuk berkomunikasi dengan berkesan disamping dapat membantu meningkatkan penguasaan perbendaharaan kata mereka.
Kemahiran menyoal dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran merupakan antara suatu perkara yang penting dalam menguasai ilmu pengetahuan. Setiap murid akan mengemukakan soalan kepada guru di dalam bilik darjah bertujuan untuk memahami setiap konsep yang disampaikan oleh guru semasa di dalam kelas.

Melalui teknik penyoalan ini, pelbagai ilmu dapat dikuasai oleh setiap pelajar supaya mereka dapat meningkatkan prestasi dan potensi dalam diri mereka. Teknik ini juga dapat membantu murid supaya bergiat secara aktif dalam menguasai bidang ilmu dengan lebih giat lagi. Justeru, guru memainkan peranan penting dengan mengemukakan soalan kepada murid agar murid dapat berfikir mengenai topik yang dipelajari supaya mereka dapat memahami dengan mudah dan berkesan. Oleh itu, kemahiran menyoal dalam pengajaran dan pembelajaran amat penting dalam bidang pendidikan.

No comments:

Post a Comment